کارآیی مشاوره شناختی رفتاری و مشاوره خانواده مبتنی بر دلبستگی در بهبود علائم افسردگی در نوجوانان دختر افسرده
الموضوعات :بنفشه امیدوار 1 , فاطمه بهرامی خوندابی 2 , مریم فاتحی زاده 3 , عذرا اعتمادی 4 , احمد احمد غنی زاده 5
1 - دانشجوی دکتری مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
4 - عضو هیات علمی دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
5 - عضو هیات علمی دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: افسردگی, دلبستگی,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق اینست که با تلفیقی از درمان شناختی رفتاری و خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی، علائم افسردگی را در نوجوانان دختر افسرده بهبود بخشد. به این منظور 40 نفر از نوجوانان 15 تا 17 سال که نمره آنها در مقیاس افسردگی کودکان (CDI)، 5/1انحراف معیار بالاتر از میانگین قرار داشتند و در آزمون تشخیصی K-SADS نیز دارای اختلالات افسردگی بودند انتخاب شدند و در نهایت با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و ملاکهای خروج در نظر گرفته شده، در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایش عبارت بودند از: مشاوره خانواده، مشاوره شناختی رفتاری و مشاوره تلفیقی. نتایج نشان داد که هم در مرحله پس آزمون و هم در مرحله پیگیری اول، هر سه نوع درمان توانسته است در کاهش علائم افسردگی 0001/0≥P در آزمودنیها موثر باشد. اما در مرحله پیگیری دوم در حیطه کاهش علائم افسردگی، بین گروه مشاوره خانواده و گروه مشاوره تلفیقی (005/0=(P، و همچنین بین گروه مشاوره شناختی رفتاری و گروه مشاوره تلفیقی (010/0=(P تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین هر یک از گروههای آزمایش و گروه کنترل، نیز تفاوت معنادار وجود داشت )001/0≥(P. نتایج نشان دهنده تأثیرات بلندمدت تر مشاوره تلفیقی نسبت به روشهای دیگر است.
5. Ambrosini, P. J.(2000). Historical development and present status of the schedule for affective disorders and schizophrenia for school-age children (K-SADS). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39,49–58.
Weisz, J., McCarty, C., & Valeri, S. (2006). Effects of psychotherapy for depression in children and adolescents. Psychological Bulletin, 132, 132–149.