بررسی شاخصهای روانسنجی سیاهه اثربخشی یادگیری دانشجویی (CLEI)
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, دانشجویان, روایی, پایایی, یادگیری دانشگاهی,
ملخص المقالة :
سیاهه سنجش اثربخشی یادگیری دانشگاهی(CLEI) ابزاری جدید جهت تعیین متغیرهای فردی تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است که بر اساس رویکردهای تجربی حول یک مدل مفهومی ساخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامهیCLEI (کیم،2008) در جامعهی دانشجویی ایران است. این ابزار بر اساس مدل مفهومی دارای شش مقیاس مستقل ولی مرتبط با هم است. پرسشنامهها بر روی یک نمونهی 400 نفری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اجرا شدند. شاخصهای روانسنجی با روش آماری متناسب با آن تعیین گردید. ضرایب آلفا در مقیاسهای ششگانه بین 66/0 و 84/0 محاسبه شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی موید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیهی شاخصهای نیکویی برازش، مدل شش مقیاسی را تایید میکنند. با توجه به شاخصهای روانسنجی محاسبه شده، این ابزار میتواند توسط مشاوران و راهنمایان تحصیلی برای تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری دانشجویان بهکار گرفته شود.