رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و تاب آوری در دانش آموزان: نقش میانجی گری هوش هیجانی
الموضوعات :مصطفی صبری 1 , محبوبه فولادچنگ 2 , مریم محمدی دهاقانی 3 , حمیدرضا گلزار 4
1 -
2 -
3 -
4 -
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, تاب آوری, ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری هوش هیجانی در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و تابآوری در دانشآموزان دبیرستانی بود. بدین منظور تعداد 222 دانش آموز دختر و پسرمقطع متوسطه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.جهت تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. براساس ماتریس همبستگی، بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و تابآوری رابطه معناداری وجود دارد، بدین معنی که بین جهتگیری گفت و شنود و هوش هیجانی و تابآوری رابطه مثبت و بین جهتگیری همنوایی و هوش هیجانی و تابآوری رابطه منفی وجود دارد. همبستگی بین هوش هیجانی و تابآوری نیز مثبت و معنادار است. تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز نشان داد که از بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، جهتگیری گفت و شنود پیشبینیکننده مثبت و معنادار هوش هیجانی و تابآوری است. همچنین، هوش هیجانی پیشبینیکننده مثبت و معنادار تابآوری است. در نهایت، تحلیل مسیر نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه بین جهتگیری گفت و شنود و تابآوری دانشآموزان را تایید نمود.