بررسی آزمایشگاهی الگوی آبشستگی پایین دست فشانه های مستغرق در چیدمان های منفرد و مرکب
الموضوعات :دنا بیدار 1 , سید امین اصغری پری 2 , سید محسن سجادی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی رودخانه دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
2 - دانشیار دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
3 - استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: آبشستگی جت مستغرق, عدد فرود دنسیومتریک, زاویه, چیدمان مرکب, چیدمان منفرد,
ملخص المقالة :
در این مقاله تغییرات الگوی آبشستگی ناشی از جریان خروجی جت های مستغرق با تغییر در چیدمان جت ها بررسی شده است. در این راستا، کلیه پارامترهای موثر بر رفتار جت های مستغرق، بررسی و با استفاده از آنالیز ابعادی روابط بدون بعد استخراج شد. جهت بررسی ارتباط بین این پارامترها یک مدل فیزیکی در آزمایشگاه رسوب سازمان آب و برق استان خوزستان ساخته و آزمایشهای مختلف در دبی های متفاوت جت و در چهار سناریو انجام گردید. این سناریوها شامل بررسی اثر شکل جت در حالت چیدمان منفرد و مرکب، و همچنین اثر فاصله و زاویه در چیدمان مرکب می باشند. سپس ابعاد آبشستگی در پایین دست جت، اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بهترین عملکرد از نظر توسعه آبشستگی مربوط به جت لوزی شکل می باشد این در حالیست که پارامتر شکل جت در چیدمان مرکب، پارامتر تأثیرگذاری نبوده، همچنین با افزایش فاصله افقی میان جت های مرکب تمامی پارامترهای آبشستگی به جز پارامتر عرض کاهش می یابند. از سوی دیگر کاهش زاویه میانی جت های مرکب مایل موجب کاهش الگوی آبشستگی می گردد.
1) احدیان، ج. 1388 . تاثیر زاویه همگرایی بر طول اختلاط
در فشانههای مستغرق با استفاده از شبیه فیزیکی و ریاضی،
رساله دکترا، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
2) حسینی، پ.، ابراهیمی، ک.، صانعی، م.، و مشعل، م.
1387 . بررسی تغییرات زمانی نیمرخ آبشستگی پائیندست
فشانه افقی مستغرق با استفاده از مدل آزمایشگاهی. هفتمین
کنفرانس هیدرولیک ایران، تهران، انجمن هیدرولیک ایران،
دانشگاه صنعت آب و برق.
3) رنجبر، ح.، سلامتیان، الف.، و قدسیان، م. 1385 . تغییرات
زمانی حفره آبشستگی پاییندست جتهای ریزشی آزاد.
هفتمین سمینار بینالمللی مهندسی رودخانه. اهواز، سازمان آب
و برق خوزستان، دانشگاه شهید چمران.
4) Adduce, C. 2004. Local scour by submerged
turbulent jets. Advances in Hydro-Science and
Engineering and Vol VI
5) Aderibigbe, O. Rajaratnam, N. 1998. Effect of
Sediment gradation on erosion by plane turbulent
wall jets. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE
and 124(10):1034-1042
6) Ahadiyan J, and Musavi Jahromi, N. 2009.
Effect of jet hydraulic properties on geometry of
trajectory in circular buoyant jet in the static
ambient flow. Journal of Applied Sciences.
9(21):3843-3849
7) Ali K.H.M, and Lim S.Y. 1986. Local scour
caused by submerged wall jet. Proc. Instn Civ.
Engrs.2(81):607-645
8) Jame M, Ahadian J and Solimani Babarsad
M.. 2013. Experimental study of scouring pattern
due to circular submerged jets in shallow ambient
fluid. Bulletin of Environment, Pharmacology and
Life Sciences, 103-108
9) Jueyi Sui. 2008. Influence of channel width
and tailwater depth on local scour caused by
square jets. Journal of Hydro-environment
Research. 39-45
10) Mansouri Nezhad M. 2013. Experimental
study of longitudinal velocity gradient in
submerged hydraulic jet. AENSI Journals of
Advances in Environmental Biology, 4873-4878
11) Mehraein M. 2011. Experimental study on
scour due to simultaneous wall and impinging
circular jet. Hydraulics Conference, Hydrology &
Water Resources Symposium, IAHR World
Congress - Balance and Uncertainty.
12) Pagliara, S. and Palermo, M. 2013. Analysis
of scour characteristics in the presence of aerated
crossing jets. Australian Journal of Water
Resources. 16(2)
13) Peiqing L, Jizhang G. and Yongmei L. 1998.
Experimental investigation of submerged
impinging jets in a plunge pool downstream of large
dams. Science in China (Series E). 41(4)
14) Rajaramam. 1976. Turbulent Jets. Amsterdam:
Elsevier Sc. Publ. Co.
15) Soleimani Babarsad M, Musavi Jahromi H,
Kashkooli H, Vali Samani HM and Sedghi H.2013.
Experimental study of maximum velocity and
effective length in submerged jet. Indian Journal of
Science and Technology. 6(1)