بررسی آزمایشگاهی اثر هندسه سرریزهای زیگزاکی قوسی ذوزنقهای بر ضریب دبی جریان
الموضوعات :
جمال فیلی
1
(دانشجوی دکتری، گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران)
محمد حیدرنژاد
2
(دانشیار گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران)
علیرضا مسجدی
3
(دانشیار گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران)
مهدی اسدی لور
4
(استادیار گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران)
الکلمات المفتاحية: سرریز زیگزاگی, سرریز قوسی ذوزنقهای, نسبت عرض دماغه,
ملخص المقالة :
مقدمه: سرریزهای زیگزاگی سازههایی هستند که برای انتقال جریانهای بزرگ در هدهای کم، طراحی میشوند. به عبارت دیگر، سرریزهای زیگزاکی نوع خاصی از سرریز غیرخطی بوده که بهعنوان یک گزینه اقتصادی و فنی جهت کنترل جریان مورد استفاده قرار میگیرند. کاربری آنها زمانی است که افزایش ظرفیت سرریز از طریق افزایش عرض سرریز بهدلیل شرایط توپوگرافی میسر نمیباشد
روش: این نوع سرریزها ظرفیت تخلیه دبی بسیار بالایی دارند. با توجه به افزایش طول موثر و به دنبال آن افزایش راندمان تخلیه در این گونه سرریزها میتوان از آنها در سرریز سدها و یا سازههای تنظیم آب استفاده نمود. با توجه به اینکه تاکنون در خصوص بررسی ضریب دبی سرریز در حالت پلان قوسی مطالعات جامعی انجام نشده است لذا در این تحقیق مطالعاتی بر روی سرریزهای کنگره ای قوسی ذوزنقهای با شعاع قوس و طول سیکل متفاوت انجام شد. آزمایشات متعددی با استفاده از روش مدلسازی فیزیکی جهت بررسی تاثیر نسبت عرض دماغه سیکلهای کناری سرریز به عرض دماغه سیکل میانی (w2/w1) نسبت شعاع قوس به عرض سیکل میانی (R/w1) و نسبت طول سیکل سرریز به عرض سیکل میانی (B/w1) بر ضریب دبی سرریز، انجام گردید.
یافتهها و نتیجهگیری: این آزمایشات نشان دادند با کاهش نسبت عرض دماغه سیکلهای سرریز (w2/w1)، ضریب دبی روند افزایشی تا 33 % از خود نشان میدهد.