بازآفرینی شهری اجتماعمحور از طریق آموزش براساس فلسفۀ رئالیسم اسلامی در بافت تاریخی محله سرخاب تبریز
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
نسترن نژداغی
1
,
احد نژادابراهیمی
2
1 - گروه شهرسازی دانشگده شهرسازی و معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز تبریز ایران
2 - گروه شهرسازی، دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز ، ایران
تاريخ الإرسال : 15 الجمعة , ربيع الأول, 1440
تاريخ التأكيد : 26 الجمعة , جمادى الأولى, 1440
تاريخ الإصدار : 15 الإثنين , جمادى الأولى, 1440
الکلمات المفتاحية:
آموزش,
اجتماع,
بافت تاریخی,
بازآفرینی شهری,
رئالیسم اسلامی,
ملخص المقالة :
آنچهدر پژوهش حاضر مورد مطالعه قرارگرفته است، در پاسخ به عوامل سببساز عدمِ تحقق مشارکتِ محلی در فرآیندِ توسعۀ محلات بافتهای تاریخی، تبیین اصول آموزشِ اجتماعی مبتنیبر فلسفۀ رئالیسم اسلامی و سنجش میزان تأثیرگذاری مؤلفههای مؤثر در بازآفرینی شهری اجتماعمحور در یکی از محلات تاریخی تبریز میباشد که علیرغم برخورداری از هویت تاریخی و مذهبی، بهدلیل وجود مسائل متعدد اجتماعی، کالبدی و اقتصادی نیازمند برنامهریزی جامعی است تا مشارکت مردم را در توسعۀ محلی جلبنماید و کیفیت زندگی را افزایشدهد. روشتحقیق به لحاظِ هدفِ تحقیق توسعهای و بر اساس ماهیت موضوع توصیفی-پیمایشی محسوب میگردد. درتبیینِ مبانی فلسفی پژوهش از طریق مطالعه اسنادی بهروشِ تحلیل محتوا و استدلال منطقی، پایههای فلسفی نظریۀ اعتباریات بهشیوۀ رئالیسم اسلامی علامه طباطبایی و همچنین دیدگاههای نوینِ جلب مشارکتِ مردمی درفرآیند بازآفرینی شهری اجتماعمحور اخذگردیدهاست. با مقایسه نتایج حاصلاز اجماعنظر خبرگان ازیکسو و جمعآوری و تحلیل دیدگاههای ساکنان ازسویدیگر، چنین نتیجهگیریمیشود که میزان تأثیرگذاری اجرایِ آموزشهای اجتماعی در محلۀ مورد مطالعه برهر چهار مؤلفۀ بازآفرینی شهری اجتماعمحور اعم از اجتماعی-کالبدی، اجتماعی-اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و اجتماعی-زیستمحیطی، بالاتر ازحد متوسط است.
المصادر:
پوراحمد، احمد، و کیومرث حبیبی و مهناز (1389): «سیر تحول بازآفرینی شهری به عنوان رویکردی نو در بافت های فرسوده شهری»، فصلنامه علمی پژوهشی شهر ایرانی اسلامی. (1):53-55.
حسنی، سیدحمیدرضا، و هادی موسوی(1391): «ساخت و عامل در نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی و نظریه ساختیابی گیدنز». دوفصلنامه علمی پژوهشی نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان. 2(2):129-159.
حناچی، پیروز(1391): «مرمت شهری در بافتهای تاریخی ایران». تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
حناچی، پیروز، و سمیه فدایی نژاد(1390): «تدوین چارچوب مفهومی حفاظت و بازآفرینی یکپارچه در بافت های فرهنگی-تاریخی». نشریۀ هنرهای زیبا. شماره 46 :15-26.
رابرتز، پیتر، و هیو سایک(1393): «بازآفرینی شهری». ترجمۀ محمدسعید ایزدی و پیروز حناچی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
صالحی، اکبر، و امیر مرادی، و اسماعیل فیروزی(1394): «نگاهی جامع به تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مرتضی مطهری با تأکید بر اصول، اهداف و روشهای تربیتی». نشریۀ پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 22(25):9-37.
طباطبائی، محمد حسین(1370): «نهایه الحکمه. ترجمه و شرح شیروانی. جلد 1. تهران: انتشارات الزهرا.
طباطبائی، محمد حسین(1385):« اصول فلسفه و روش رئالیسم. ج 1 و 2 و 3. قم: انتشارات صدرا.
طباطبایی، محمدحسین(1387): «روابط اجتماعی در اسلام»، قم: بوستان کتاب.
عبدی دانشپور، زهره (1394): «درآمدی بر نظریه های برنامه ریزی با تاکید ویژه بر برنامه ریزی شهری». چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
گوتک، جرالد. ال (1380): «مکاتب فلسفی و آراء تربیتی»، ترجمه محمد جعفر پاک سرشت. تهران: انتشارات سمت.
مطهری، مرتضی(1371): «تعلیم و تربیت اسلامی». تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی(1374): «سیری در سیره نبوی». تهران: انتشارات صدرا.
ندایی، هاشم (1389): «مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره)». مجله پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 19(11):29-42.
Assefa G. and Frostell B (2007): Social Sustainability and Social Acceptance in\technology Assessment: A Case Study of Energy. Technologies in Society Journal. 29:63-78.
Calthorpe, Peter; Fulton, William (2001): The Regional City. Island: Island Press.
McDonald, S.; mmmmmMalys, N.; Maliene, V. (2009): Urban Regeneration for Sustainable Communities: A case study. Technological and Economic Development of Economy Journal. 15(1):49-59.
Turok, Ivan (2004): Urban Regeneration: What can be done and what should be avoided?
Realism- Historic zone.
_||_