ارزیابی تکنیک های برندسازی در شکل گیری تصویر ذهنی شهر بوشهر با تأکید بر سه گروه گردشگران، شهروندان و کارشناسان شهری
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
غلامرضا مرادی
1
(دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران)
مهران علی الحسابی
2
(دانشیار گروه شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن, بوشهر, تصویر ذهنی, برندسازی شهری,
ملخص المقالة :
در عصر جهانی شدن و رقابت شهرها برای جذب شهروندان، سرمایهگذاران و گردشگران، تصویر شهر و چگونگی ادراک آن مورد توجه قرار گرفت، در این دوره برندسازی به عنوان یک فرصت بزرگ برای شهرها با تمرکز بر مفهوم تصویر شهر و استفاده از ابزارهای مختلف در پی ارتقاء آن و جذب مخاطبین مختلف در راستای اهداف اقتصادی و اجتماعی میباشد. هدف این پژوهش سنجش ادراک ذهنی مخاطبین (کارشناسان، شهروندان و گردشگران) از شهر بوشهر و ارزیابی ابزارهای مختلف برندسازی در شکلگیری آن میباشد. در این پژوهش ابتدا با رویکرد کیفی و تحلیل ادبیات تحقیق، مؤلفهها و تکنیکهای مختلف در برندسازی شناسایی شده و سپس با مطالعه میدانی و با استفاده از روش مقایسه میانگینها و تحلیل واریانس یک طرفه در نرمافزار spss عناصر شکل دهنده تصویر ذهنی از شهر بوشهر و تفاوت بین گروهها مورد بررسی قرار گرفته است. چهار مؤلفه ساختار کالبدی، ویژگیهای اجتماعی- فرهنگی، امکانات و زیرساختها، و تبلیغات همراه با زیرمجموعه آنها ابزارهای برندسازی و شکل دهنده تصویر شهر شناسایی شدهاند. نتایج نشان میدهد مؤلفه فرهنگی و اجتماعی با میانگین 3.25 ، امکانات و زیرساختها (3.14) بیشترین تأثیر را در ذهن مخاطبین و ساختار کالبدی با میانگین (2.94) و تبلیغات رسانهای (2.03) کمترین تأثیر را گذاشته است. همچنین بین سه گروه گردشگران، شهروندان و متخصصین در بررسی معیارها اختلاف معناداری مشاهده شد. جهت تقویت تصویر شهر بوشهر از نگاه بیرونی (گردشگران) و درونی (شهروندان و سایرین) بر اساس نتایج پژوهش، استفاده از ابزار مداخله کالبدی از جمله طراحی شهری و منظر در کنار استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ضروری به نظر می رسد.
_||_