شناسایی و اولویت بندی الزامات رضایتمندی گردشگران شهری از اقامتگاههای گردشگری با استفاده از مدل کانو-سروکوال (نمونه: هتلهای سه ستاره شهر شیراز)
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
احدالله فتاحی
1
(دکتری جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران)
صدرالله گودرزی
2
(کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران)
زهرا عامری فرد
3
(کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران)
الکلمات المفتاحية: شهر شیراز, کیفیت خدمات, رضایتمندی گردشگران, هتل های سه ستاره, مدل کانو-سروکوال,
ملخص المقالة :
رضایتمندی گردشگران شامل کلیۀ تجاربی است که نسبت به مقصدی خاص در مدت اقامت به دست میآورند و این احساسات و طرز تلقیهای مرتبط با ارائۀ خدمات و قیمت آنهاست. از نماگرهای مهم در ارزیابی توسعۀ گردشگری، رشد ظرفیت تأسیسات اقامتی و کیفیت آنها با رشد گردشگری، اعم از داخلی و بینالمللی، نسبت مستقیم دارد. در همین زمینه، هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان شکاف کیفیت خدمات ارائه شده در هتلها و مراکز اقامتی سه ستاره شیراز با استفاده از تفاوت بین ادراکات و انتظارات گردشگران از خدمات و همچنین اولویتبندی و تقسیم بندی آنها بر اساس عناصر اساسی انگیزشی و عملکردی میباشد. بدین منظور 200 نفر از گردشگرانی که هتلهای سه ستاره شهر شیراز را برای اقامت انتخاب کرده بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه میان آنها توزیع و تکمیل گردید. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و نوع آن کاربردی-توسعهای و شیوه گردآوری اطلاعات به دو صورت اسنادی و پیمایشی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد از میان 27 خدمات ارائه شده در هتلها 13 خدمت میان ادراکات گردشگران و میزان خدمات ارائه شده فاصله دارد. همچنین نتایج حاصل از مدل کانو نشان میدهد که وجود دوربین های مدار بسته ی مرئی و نامرئی به منظور حفظ امنیت بیشتر میهمانان در هتل با ضریب رضایت 840/0 مهم ترین الزم اساسی، وجود انواع اتاق و انواع سوئیت جذاب و آرام با امکانات مطلوب و مناسب(سیستم گرمایشی و سرمایشی) با ضریب رضایت 965/0مهم ترین الزام عملکردی و وجود تخت تشک و متکای راحت و تمیز با ضریب رضایت800/0 مهم ترین الزام انگیزشی می باشد.
Yixing (Lisa) Gao,Y and Mattila,A.(2014): Improving consumer satisfaction in green hotels: The roles of perceived warmth, perceived competence, and CSR motive, International Journal of Hospitality Management 42 (2014) 20–31.
_||_