تدوین و اولویتبندی راهبردهای توسعة گردشگری پزشکی (مطالعة موردی: کلانشهر شیراز)
الموضوعات :مسعود تقوایی 1 , مجید گودرزی 2
1 - استاد دانشگاه اصفهان
2 - استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: کلانشهر شیراز, گردشگری پزشکی, تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره فازی, راهبردها,
ملخص المقالة :
گردشگری پزشکی به پدیدة بینالمللی سفر شخصی که؛ اغلب گردشگران مسافتهای طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینههای بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمهها، محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مبدأ طی میکنند، اطلاق میشود. بسیاری از کشورها هم اکنون در حال ایجاد طرحهای کاربردی و قانونی خدمات رسانی و برنامه ریزی برای توسعة این صنعت هستند. اما ارزانبودنقیمتخدماتپزشکیایراننسبتبهسایر کشورهایجهان، کیفیتمناسبو برابریآنباجدیدترین شیوههایعلمطبدرجهانازمهمتریندلایلیاستکه میتواندگردشگریپزشکیرادرایرانرونقدهد. به همین منظور پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکردی تلفیقی از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره در محیط فازی نظیر دیمتل فازی(FDEMATEL)، فرایندتحلیلشبکهای فازی(FANP) و فرایندتحلیلسلسلهمراتبی(AHP) و با تلفیق آنها در مدل استراتژیک SWOT، به تدوین و اولویت بندی راهبردهای توسعة گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز بپردازد. درراستایدستیابیبهاینهدف ضمنمروریجامعبرادبیاتموضوعمرتبطباپژوهشحاضرازنظراتتعداد20نفرازکارشناسانوخبرگانگردشگری پزشکیاستفادهشدهاست. یافتههای حاصل از تلفیق تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی با مدل SWOT، نشان داد که بین نتایج دو روش استفاده شده در این پژوهش، یعنی رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL فازی و رویکرد AHP، در خصوص اولویتبندی عوامل هر یک از ابعاد SOWT و رتبه بندی مؤلفههای استراتژیها اختلاف وجود دارد، اما در خصوص اولویت بندی استراتژیها اگر چه بین وزن دو روش اختلاف وجود دارد اما اولویت بندی دو روش یکسان است؛ به طوری که در هر دو روش، استراتژی تهاجمی(SO) به عنوان اولویت نخست و استراتژیهای تنوع(ST)، تدافعی(WT) و بازنگری(WO) به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار میگیرند.
