اثر رضایت ساکنین از مقصد گردشگری بر تبلیغات دهانبهدهان با میانجیگری دلبستگی به مکان و تعامل (مورد مطالعه: منطقه گردشگری ماسوله و قلعه رودخان)
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
یزدان شیرمحمدی
1
(استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور)
سید اسحاق جلالیان
2
(استادیار جغرافیا وبرنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
منصور رضاعلی
3
(دانش آموخته دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس)
مریم بهرامی
4
(کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه پیام نور)
الکلمات المفتاحية: وابستگی مکانی, برند مقصد, جذب گردشگر, تبلیغات دهان به دهان, قلعه رودخان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی رضایت ساکنان از مقصد بر تبلیغات دهان به دهان به واسطه متغیرهای هویت مقصد، وابستگی نسبت به مقصد، دلبستگی عاطفی به مقصد، پیوند اجتماعی، خاطره از مقصد و انتظار از مقصد ساکنان در دو منطقه گردشگری ماسوله و قلعه رودخان پرداخته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرهی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. در تحلیل استنباطی دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و جهت تعیین ثبات درونی ابزار از آزمون KMO و کرویت بارتلت برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عاملها و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، رضایت گردشگران از مقصد بر هویت مقصد، وابستگی نسبت به مقصد، دلبستگی عاطفی به مقصد، پیوند اجتماعی، خاطره از مقصد و انتظار از مقصد اثر مثبت و معناداری دارد؛ و همچنین هویت مقصد، وابستگی نسبت به مقصد، دلبستگی عاطفی به مقصد، پیوند اجتماعی، خاطره از مقصد و انتظار از مقصد بر تبلیغات دهان به دهان اثرگذار است. با توجه به ضرایب مسیر مدل این پژوهش دلبستگی به مکان به میزان 518 درصد قدرت پیشبینی تغیرات مربوط به تبلیغات دهان به دهان را برخوردار است. همچنین رضایت گردشگران از مقصد توانایی پیش بینی 33 درصد از تغییرات دلبستگی به مکان را دارد، رضایت گردشگران از مقصد نیز میتواند 168 درصد از تغییرات تعامل با مکان را پیشبینی کند. تعامل با مکان نیز به میزان توانایی پیشبینی 422 درصد تغییرات متغیر را تبلیغات دهان به دهان دارد.
_||_