تحلیل ارتباط میان دو مفهوم هویت مکان و دلبستگی به مکان درفضاهای باز شهری نمونه موردی: باغ ارم شیراز
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
علی اکبر حیدری
1
,
فهیمه جمشیدی
2
1 - دکتری معماری، عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز، نطنز، ایران
الکلمات المفتاحية: شیراز, هویت مکان, دلبستگی به مکان, فضاهای باز شهری, باغ ارم,
ملخص المقالة :
ارتباط احساسی میان انسان و مکان در حوزههای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است که از جمله آنها در ادبیات معماری و شهرسازی است. ارتباط در سطوح مختلفی شکل گرفته و در قالب مفاهیم مختلفی نیز معرفی میشود که از جمله آنها میتوان به مفاهیم دلبستگی به مکان و هویت مکان اشاره نمود. تاکنون پژوهشهای متعددی در ارتباط با هر کدام از موارد مذکور در حوزه ادبیات معماری و شهرسازی به انجام رسیده و نحوه نمود هر کدام از آنها در فضاهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است؛ این در حالی است که در ارتباط با چگونگی ارتباط نظری میان این دو مفهوم، پژوهشی صورت نگرفته است. با این توضیح پژوهش حاضر در پی بررسی نحوه ارتباط میان دو مفهوم دلبستگی به مکان و هویت مکان و نحوه نمود پذیری این دو مفهوم در یک فضای باز شهری به عنوان بستر میدانی تحقیق است. به همین منظور مجموعه باغ ارم شیراز به عنوان نمونه موردی تحقیق انتخاب و با بررسی نحوه نمود این دو مفهوم برای کاربران این فضا، چگونگی ارتباط میان مفاهیم مذکور مورد تحلیل قرار گرفته است. پژوهش حاضر ترکیبی از روشهای کمی و کیفی در گردآوری و تحلیل دادهها است و در این خصوص از روشهای کتابخانهای و میدانی به منظور گردآوری دادهها و از روشهای تحلیل محتوا و نیز آزمونهای آماری به منظور تحلیل آنها استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، استفاده کنندگان از باغ ارم شیراز در فصول بهار و تابستان بوده و حجم نمونه در این خصوص 326 نفر از این افراد انتخاب شده است که به صورت تصادفی در سطح باغ از آنها پرسش به عمل آمد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که اولاً میان دو مفهوم دلبستگی به مکان و هویت مکان در فضاهای باز شهری، ارتباطی معنادار وجود دارد؛ به این ترتیب که افزایش دلبستگی به مکان باعث شکلگیری هویت مکان برای استفاده کنندگان میشود. همچنین عواملی چون احساسات فردی، پیکرهبندی فضایی و زمان، هم در شکلگیری دلبستگی به مکان و هم در شکلگیری هویت مکان، به ترتیب دارای بیشترین اولویت هستند؛ این در حالی است که عامل خاطرات و رویدادها در دلبستگی مکان و عامل کنشهای اجتماعی موجود در محیط، تاثیر بیشتری در شکلگیری هویت مکانی دارند.
_||_