اولویت بندی مولفه های مورد نیازپارکینگ های هوشمند در محیط های شهری (مطالعه موردی شهر مرودشت)
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
معصومه شریف زاده
1
,
میثم حیدری
2
,
امین کشاورزی
3
1 - کارشناسی ارشد ، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران.
2 - کارشناسی ارشد شهرسازی- برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران.
3 - استادیار دانشکده فنی ومهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران.
تاريخ الإرسال : 10 السبت , ذو القعدة, 1440
تاريخ التأكيد : 12 الخميس , جمادى الثانية, 1441
تاريخ الإصدار : 13 الجمعة , ذو الحجة, 1442
الکلمات المفتاحية:
شهرستان مرودشت,
شهر هوشمند,
آزمون فریدمن,
پارکینگ هوشمند,
مولفه های هوشمند,
ملخص المقالة :
امروزه تاثیر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در هیچ یک از جنبه های زندگی بشر قابل کتمان نیست. از آغاز هزاره سوم تاکنون همگرایی فناوریهای نانو، زیست فناوری، اطلاعات و ارتباطات و علوم شناختی در قالب حوزه ای واحد به نام NBIC1و استفاده از آن در مدیریت شهری و هوشمندسازی شهرهای از پیش موجود یا طراحی هوشمند شهرهای نوپدید روند رو به رشدی داشته است. اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محیط زیست هوشمند، شهروندان هوشمند، سبک زندگی هوشمند و مدیریت اداری هوشمند از جمله موارد مورد نیاز در یک شهر هوشمند می باشند. در این بین، پارکینگ هوشمند به عنوان یکی از موارد تاثیر گذار در حمل و نقل هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است. پارکینگ هوشمند دارای 6 معیار سخت افزاری، نرم افزاری، سیستم تشخیص، سیستم پرداخت، سنسورها و تابلوهای راهنما می باشد. مجموع این معیارها دارای 32 مولفه است. با توجه به پروژه های هوشمند سازی انجام شده، کمتر پارکینگی را می توان یافت که همهی این مولفه ها را دارا باشد. لذا اولویت بندی این مولفه ها در فرایند هوشمند سازی پارکینگ های شهر مرودشت از نگاه متخصصین این حوزه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از لحاظ روش، نظری و متکی بر تحلیل و توصیف است که تحلیلهای آن، ترکیبی از تحلیلهای کیفی و کمّی است که در آن اولویت بندی شاخص های پارکینگ هوشمند با استفاده از آزمون و رتبه بندی فریدمن و با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. نتایج این بررسی نشان می دهد پارکینگ های شهر مرودشت از نظر هوشمند سازی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و در بهترین حالت میزان هوشمند سازی پارکینگ های شهر مرودشت 47 در صد می باشد.
المصادر:
Andrea Caragliu, C. F. (2019). Smart innovative cities: The impact of Smart City policies on urban innovation. Technological Forecasting and Social Change, 373-383.
Andrea Caragliua, C. F. (2019). Smart innovative cities: The impact of Smart City policies on urban. Technological Forecasting & Social Change, 373-383.
Daniel van den Buusea, A. K. (2019). An exploration of smart city approaches by international ICTfirms. Technological Forecasting & Social Change, 220-234.
Francesco Balducci, A. F. (2018). Using urban environmental policy data to understand the domains of smartness: An analysis of spatial autocorrelation for all the Italian chief. Ecological Indicators, 386-396.
Jong-Ho Shin, H.-B. J. (2014). A study on smart parking guidance algorithm. Transportation Research Part C, 299–317.
MamtaBachani, U. M. (2016). Performance Analysis of Proximity and Light Sensors for Smart Parking. Procedia Computer Science, 385-392.
Yanfeng Geng, C. G. (2012). A new “Smart Parking” System Infrastructure and Implementation. Procedia - Social and Behavioral Sciences , 1278 – 1287.
Abadi.A.P. (2018). Explain the concept and features of the smart city. Architecture and Urban Design.5-26.
Bazi.A.k. (2016). Investigation of intelligent parking management systems using RFID technology to control and reduce traffic. Sirjan, Islamic Azad University of Sirjan Branch
Bazregar.h.r (2018). Evaluation of eleven districts of Shiraz in terms of urban prosperity index. Journal of Urban Research and Planning. 17-32.
Tavana. M. (2013). Postmodernism and the City with emphasis on urban planning patterns and plans. Journal of Urban Research and Planning. 57-76.
Poor.R .B .(2017). Physical-Spatial Analysis of Urban Areas Based on Urban Smart Growth Indicators (Case Study: Babol City). Journal of Urban Research and Planning. 19-30.
Mohamadi. F. (2019). Factors Influencing Citizens' Interactions in Apartment Building (Case Study: Shiraz City). Journal of Urban Research and Planning. 47-56.
Farhoodi. M. A. (2019). Prioritization of indicators in the process of smart cities (Case study: Kerman city). Journal of Urban Research and Planning. 11-30.
Fanaei. H. E. (2013). Investigation of the trend of Shiraz city temperature series change in relation to urban development planning. Journal of Urban Research and Planning. 57-76.
Firoozjah.s .f. (2015). Spatial-physical analysis of urban areas based on smart growth indices. Journal of Urban Research and Planning. 15-32.
Ghanbari. sh. (2018). Investigating the Role of Good Urban Governance Structure in Creating Smart Cities. Journal of Urban Research and Planning. 123-146.
Ghahremani. H. (2019). Review of Smart Parking Systems in Smart Cities, National Congress of Fundamental Research in Computer Engineering and Information Technology, Tehran - Shahid Beheshti University, Permanent Secretariat of the Conference.
Zahiri. M. (2015). Investigating the Impact of Marginal Smart Parking on Sustainable Development Characteristics Case Study: Tehran, International Conference on Civil and Urban Architecture at the Beginning of the Third Millennium, Tehran, National Association of Iranian Architectural Engineers' Guilds..
Eskandari sani.(2019). Investigating the Effective Factors on Urban Sustainable Transportation Based on Green Economy Theory Study: Birjand City. Journal of Urban Research and Planning.
_||_