بررسی آثار اقتصادی توریسم شهری کلانشهر تبریز
الموضوعات :رحیم حیدری چیانه 1 , مهدیه طاهونی 2
1 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - دانشجوی دکترای رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری شهری, کلانشهر تبریز, صنعت توریسم, تأثیرات اقتصادی,
ملخص المقالة :
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان صنعتی پویا و فراگیر، همه ارکان وجودی یک جامعه و سیستم جهانی را در برگرفته و پدیدهای است که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیطی برخوردار است پیشبینی میشود در سالهای آینده گردشگری به لحاظ درآمد در رأس صنایع موجود دنیا و به لحاظ اهمیت بزرگترین بخش تجارت بینالملل را به خود اختصاص دهد. کلانشهر تبریز با داشتن غنای طبیعی و فرهنگی از دیرباز موردتوجه گردشگران بوده است. بدین منظور با در نظر گرفتن قابلیت گردشگر پذیری کلانشهر تبریز، هدف این مقاله بررسی آثار اقتصادی توریسم شهری کلانشهر تبریز هست تا ضمن منافع حاصل از آن، بتوان تأثیرات منفی آن را به حداقل کاهش داد. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی، به لحاظ هدف؛ کاربردی و در ارتباط با روش گردآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) جمعآوریشده است. جامعه آماری شامل نمونهگیری از کلیه شهروندان کلانشهر تبریز در سال 1398 که طبق فرمول کوکران به تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه بهطور تصادفی مورد پرسش قرار گرفتند. برای سنجش اعتبار، از نوع اعتبار محتوا استفادهشده است و برای ارزیابی متغیرهای تحقیق و پایایی سؤالات از ضریب آلفای کرونباخ استفادهشده که با مقدار 81/0، برآورد شده است. پس از انجام مطالعات میدانی، برای جمعآوری دادهها و تجزیهوتحلیل اطلاعات، از روشهای آماری توصیفی شامل توزیع فراوانی، جداول و آمار استنباطی استفادهشده است که آمار استنباطی شامل آزمون T تک دامنهای است و ارزشگذاری متغیرها با بهرهمندی از طیف لیکرت صورت گرفته است و نرمافزار مورداستفاده نرمافزار آماری SPSS میباشد نتایج نشان میدهد که شهروندان اثرات مثبت گردشگری را بالاتر از حد طیف لیکرت ارزیابی نمودهاند. با توجه به مقایسه متغیرهای مرتبط با اثرات مثبت اقتصادی گردشگری، ایجاد اشتغال و درآمدزایی با 15/4 درصد بیشترین تأثیر مثبت را دارد و بهبود سیستم حملونقل و زیرساختها با 27/3 کمترین تأثیر مثبت را دارد. همچنین با توجه به متغیرهای مرتبط با اثرات منفی اقتصادی گردشگری تورم و افزایش قیمتها با 05/4 درصد بیشترین تأثیر منفی و افزایش بیکاری با 3/2 درصد کمترین تأثیر منفی را دارد.
