ارزیابی مدل توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) با توسعه مدل مکان-گره و تحلیل خوشهای (مطالعه موردی خط یک متروی مشهد)
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
فائزه فاطمی پور
1
(دانشجوی دکتری محیط زیست، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، گروه)
رخشاد حجازی
2
(استادیار، گروه محیط زیست، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
سیدعلی جوزی
3
(استاد، گروه محیط زیست، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
مرتضی اکبری
4
(استادیار، گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.)
الکلمات المفتاحية: مشهد, خوشهبندی, توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD), روش Ward, مدل مکان-گره,
ملخص المقالة :
توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) یک استراتژی برای ادغام کاربری اراضی و سیستم حمل و نقل عمومی در مناطق شهری در اطراف ایستگاههای مترو و BRT است.TOD به معنای حداکثر تراکم، حداکثر تنوع کاربری، ایجاد امکانات برای عابرپیاده، ایجاد فضاهای عمومی در اطراف ایستگاهها و طراحی ایستگاهها به صورت مراکز تفریحی، در محدوده ای با 10 دقیقه پیادهروی از ایستگاههای حمل و نقل است. این تحقیق با هدف خوشهبندی 9 ایستگاه در خط یک مترو مشهد، با توسعه مدل مکان-گره در مناطق TOD و بهرهگیری از تحلیل خوشهای Ward انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی_ارزیابی و از نظر ماهیت و روش انجام توصیفی-تحلیلی و کمی است. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک نرم افزارهای Execle و Arc map صورت گرفته است. در انجام این پژوهش از دادههای شهرداری استفاده گردید؛ و اطلاعات کاربری اراضی به صورت میدانی تهیه و وارد نرم افزار Arc map شد. برای دستیابی به این هدف دایرهای به شعاع 500 متر به مرکزیت هر ایستگاه رسم گردید و سه شاخص مکان، گره و دسترسی مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله بعد، نمودار اسکاتر مدل مکان-گره رسم گردید. و با اضافه کردن معیار دسترسی (شامل شاخصهای IPCA و مسیر دوچرخه) به خوشهبندی ایستگاهها پرداخته شد. نتایج نمودار مکان-گره نشان میدهد که به صورت میانگین معیار مکان از گره بالاتر است. به صورتی که میانگین مکان 0.303 و میانگین گره 0.274 است. همچنین همه ایستگاهها به جز یک مورد در منطقه متعادل قرار دارند. نتایج خوشهبندی Ward نشان میدهد؛ با اضافه کردن معیار دسترسی موقعیت ایستگاهها در خوشهها تغییر کرده و در چهار دسته کلی طبقهبندی میگردند. همچنین میزان همبستگی بین دو معیار مکان و گره با دسترسی مثبت است. ولی این عدد برای دسترسی و گره بسیار کم و میزان r 0.12 و برای دسترسی و مکان r 0.6 است. به علاوه میتوان گفت معیار گره از مرکز شهر به اطراف کاهش پیدا میکند. معیار مکان متاثر از تقاطعات اصلی است و در محلات قدیمی واحدهای تجاری و جمعیت بیشتر است. معیار دسترسی در محلات جدید به دلیل تقاطعات بیشتر و بلوکهای شهری کوچکتر افزایش یافته است.
_||_