تأثیر عوامل تعیینکننده در برندسازی پایدار مقاصد گردشگری ساحلی (موردمطالعه: بندر بوشهر)
غلامرضا امینی نژاد
1
(
استادیار جغرافیا، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.
)
محمد غلامی
2
(
استادیار جغرافیا ، دانشگاه پیام نور ،تهران ، ایران
)
حسین مظفری
3
(
مدرس مدعو گروه گردشگری دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر
)
الکلمات المفتاحية: توسعه پایدار, گردشگری شهری, برندسازی شهری, مقاصد گردشگری ساحلی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل تعیینکننده در برندسازی پایدار مقاصد گردشگری ساحلی با محوریت بندر بوشهر است. این پژوهش از لحاظ هدفگذاری پژوهشی «کاربردی – توسعهای» و از لحاظ روششناسی بهصورت «توصیفی - تحلیلی» میباشد. قلمرو مفهومی پژوهش حاضر، رشتههای برنامهریزی شهری، برنامهریزی گردشگری، جامعهشناسی و آیندهپژوهی میباشد، از لحاظ زمانی قلمرو پژوهش حاضر از اسفندماه سال 1399 تا تیر سال ماه 1400 میباشد و از لحاظ مکانی قلمرو پژوهش بندر بوشهر میباشد. جامعه آماری پژوهش شهروندان و گردشگران بازدیدکننده از میراثفرهنگی، جاذبههای گردشگری و محیط شهری بوشهر میباشند و حجم نمونه 600 نفر از شهروندان و گردشگرانی است که از جاذبههای مهم گردشگری بازدید کردند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش شامل 127 سنجه تحلیلی که از طریق روش تحلیل محتوا و خوانش متن پایه از منابع معتبر داخلی و خارجی گردآوری شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای لیزرل و SPSS استفاده شده است. یافتههای مهم پژوهش حاکی از تأیید عاملهای تبیینکننده برند گردشگری در بندر بوشهر بر اساس آگاهیبخشی، درک پذیری، وفاداری، مزیت، هویت، کیفیت اقتصادی و راهبردی برند، قابلشناسایی و تبیین میباشند. فرضیات این پژوهش در 2 دسته قرار میگیرند:1- مؤلفههای ملموس 2- مؤلفههای ناملموس. مؤلفههای موقعیت ملی و بینالمللی بوشهر، دریا و ساحل، معماری و ابنیه تاریخی، خوراک محلی، مراکز تجاری و خرید، مراکز اقامتی و پذیرایی، مراکز علمی – پژوهشی و مراکز بهداشتی – درمانی از مؤلفههای ملموس هستند و مؤلفههای موسیقی محلی، آداب و رسوم، شخصیتها و مشاهیر و رویدادهای فرهنگی از جمله مؤلفههای ناملموس این پژوهش میباشند. این مؤلفهها به ترتیب اولویت شناسایی و تبیین گردیدهاند؛ 1- دریا و ساحل 2- موقعیت ملی و بینالمللی 3- معماری و ابنیه تاریخی 4- موسیقی محلی 5- مراکز تجاری و خرید 6- شخصیتها و مشاهیر 7- مراکز اقامتی و پذیرایی 8- خوراک محلی 9- آداب و رسوم 10- مراکز علمی – پژوهشی 11- رویدادهای فرهنگی 12- مراکز بهداشتی – درمانی، و دارای ساختار ارتباطی معناداری برای تبیین برند در بندر بوشهر هستند.