ارزیابی تاثیرات ساخت ایستگاه مترو بر ارزش فضایی بافت همجوار؛ مقایسهای میان ایستگاههای ساخته شده و در حال ساخت تبریز
جواد ایمانی شاملو
1
(
استادیار برنامه ریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
)
محمدرضا عزتی مهر
2
(
دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
)
یوسف خیامی
3
(
دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
)
سحر ساعدی
4
(
دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
)
الکلمات المفتاحية: تبریز, مترو, ارزیابی اثرات, بافت همجوار,
ملخص المقالة :
از گذشته تا به امروز حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی بشر به حساب میآید. با افزایش جمعیت در شهرها نیاز به حملونقل عمومی نیز بیش از پیش افزایش پیدا کردهاست. ساخت سیستم مترو به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل ریلی، علاوه بر تامین نیازهای حملونقل شهروندان، حوزه پیرامونشان را نیز تحت تاثیر قرار میدهند و باعث ایجاد تغییرات در حوزهی کاربری اراضی، شکلگیری فعالیتها و قیمت اراضی میشوند. در این پژوهش به بررسی تاثیرات احداث و ساخت ایستگاههای مترو برارزش املاک مسکونی پرداخته میشود. در این راستا با مقایسه بین ایستگاههای ساخته شده و در حال ساخت میزان تاثیرگذاری هر یک از ایستگاههای خط 1 مترو تبریز بر روی قیمت اراضی مسکونی مورد سنجش قرار میگیرد. برای این منظور محدوده مداخله و کنترل به شعاع 400 متر و 800 متر در اطراف هر ایستگاه مشخص شده و اطلاعات معاملات زمینهای مسکونی در طی سالهای مختلف در آن محدودهها جمع آوری شد. سپس برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از تکنیکهای مداخله و کنترل و Difference in Difference (DID) بهره گرفته شدهاست. با توجه نتایج تحلیلهای صورت گرفته در پژوهش حاضر، میتوان اذعان داشت که بصورت کلی روند تغییرات قیمت اراضی در حوزه پیرامون ایستگاهها در طی سالهای مختلف افزایشی بوده اما شدت اثر گذاری هریک از ایستگاهها بر اساس ویژگیهای مختلف، متفاوت میباشد. بطوری شدت تاثیرات اقتصادی ایستگاههای مترو بر محدوده پیرامون ایستگاههای احداث شده برابر 0.1، 0.9، 049 و 0.56 بوده و مثبت ارزیابی شدهاست. ولی در محدوده ایستگاههای در حال ساخت به ترتیب 0.1 و 0.32 بوده و منفی ارزیابی شدهاست.