واکاوی نقش زنان در نظام آموزشی هرمزگان در دوره پهلوی
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
جلیل تراهی
1
(دانشجوی دکتری گروه تاریخ و تمدن اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.)
اردشیر اسد بیگی
2
(استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی،واحد مشهد ،دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.)
احمد بازماندگان
3
(استادیار گروه تاریخ ایران اسلامی، واحد بین الملل قشم، دانشگاه پیام نور، قشم، ایران.)
الکلمات المفتاحية: زوجین, تعارضات زناشویی, درمان بافت نگر انصاف محور, نظریه بوزورمنی-نایج, کیفیت زناشویی,
ملخص المقالة :
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی نقش زنان در نظام آموزشی جنوب ایران به خصوص استان هرمزگان در عصر پهلوی می باشد و با در نظر گرفتن فرهنگ مردم و نوع برخورد و دیدگاه آنها نسبت به زنان، به نقش آنان در تحولات نظام آموزشی در این عصر می پردازد.
روش: این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع اسنادی- کتابخانه ای، به واکاوی نقش زنان در نظام آموزشی هرمزگان دردوران پهلوی پرداخته و در پی پاسخ به این پرسش است که جامعه زنان به طور کلی و بالاخص زنان هرمزگان در نظام آموزشی دوره رضاشاه چه جایگاهی داشتند؟
یافتهها: تحقیق پیش رو نشان می دهد از سال 1319 به بعد در بخش ها و روستاهای هرمزگان آموزش و پرورش، شروع به فعالیت کرد و آنچه در این میان بسیار به چشم می آید یکی آن است که نقش خیرین (زنان و مردان ) و هیئت امناء ها در تاسیس و گسترش مدارس مقاطع مختلف، در این دوره در استان هرمزگان گاه پر رنگ تر از نقش دولت بوده است و دوم آنکه در میان آموزشگاه های متفاوت، نام آموزشگاه های دخترانه نیز به نسبت مناسبی به چشم میخورد. اولین دبستان دخترانه در بندرعباس در سال ۱۳۱۱ هـ. ش به مدیریت و آموزگاری خانم طلعت باستی، تأسیس گردید و نقش بانوان هرمزگان در ترویج فرهنگ و تعلیم و تربیت دانش آموخته های بومی نقشی ماندگار است.
- Karimi, N. A. (2013) History of Education in Southern Iran. Tehran Abrahamian,
- Babaei farid, A. Sarbandi, A. (2019). Journal of Women and Society, A Study of Factors Affecting Attitudes Towards Women's Social Dignity in Kashan, No. 40, Page 90
- Yarvand. (1998). Iran between two revolutions. (translated by Ahmad Golmohammadi, Mohammad Ebrahim Fattahi).
- Motazed, Kh. Kasra, N. (1999). Politics and Harem: Women in the Qajar Era, Tehran.