بازنمایی نقشهای جنسیتی در کتابهای درسی سال ششم دوره ابتدایی ایران
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهمیمنت عابدینی بلترک 1 , محمدجواد لیاقت دار 2 , سیروس منصوری 3
1 - دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
2 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان،
3 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز.
الکلمات المفتاحية: جنسیت, تحلیل محتوا, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
این تحقیق هدف خود را بر بازنماییِ نقشهای جنسیتی در کتابهای درسی سال ششم متمرکز نموده است و به بررسی میزان توجه به تصاویر جنسیتی و نقشهای شغلی به تفکیک هر دو جنس پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای این تحقیق، آنتروپی شانون بوده و واحدتحلیل نیز متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) میباشد که در مجموع 829 صفحه را شامل میشود. جامعه آماری، کلیه کتابها شامل 9جلد در سال تحصیلی1393-1392در نه عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فنآوری بوده و نمونهآماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فنآوری را شامل میشود. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهدکه به نقشهای شغلی مردان و تصاویر آمده در کتابهای درسی عمدتاً به این جنس تعلق دارد و نقش شغلی زنان و تصاویر آمده در کتابها کمرنگ و یا اینکه در برخی کتابها هیچگونه اشارهای نشده است.