ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی تفاوت بین سبک زندگی زنان شاغل و غیر شاغل اختصاص دارد. جامعه آماری این پژوهش را زنان شاغل و غیر شاغل متاهل 49-25 سال شهر ساری مرکز استان مازندران تشکیل میدهند که حجم نمونه با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی 450 نفر می باشد. روش پژوهش پیمایشی و از ابزار پرسشنامه جهت جمع آوری دادهها استفاده شده است. برحسب یافتههای پژوهش اکثر زنان دارای سبک زندگی سنتی می باشند. و آزمونهای مقایسه میانگین ها نشان می دهد بین سبک زندگی زنان شاغل و غیر شاغل تفاوت وجود دارد، این تفاوت در ابعاد سبک زندگی(روابط اجتماعی، مدیریت بدن، الگوی خرید) کاملا مشهود است. دیگر نتایج ناشی از تحلیل همبستگی پژوهش نشان میدهند بین سن، تحصیلات، درآمد خانواده با سبک زندگی، رابطه معناداری وجود دارد و منزلت شغلی زنان شاغل از عوامل تاثیر گذار بر نوع سبک زندگی آنان است. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان می دهد به ترتیب سن افراد و سپس نوع فعالیت ودررتبه بعدی درآمد خانواده و تحصیلات به گونه نسبی قدرت تبیین نوع سبک زندگی را دارند. در نهایت، بر اساس نمودار تحلیل مسیر، تحصیلات زنان نقش اصلی را در نوع سبک زندگی دارا می باشد.
المصادر:
1- Bocock, R. (2001). Consumption, Translated by Kh. Sabori, Tehran,
Shirazeh Publications, (Persian).
2- Bourdieu, p. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgements of
Taste, London: Routledge & Kegan Paul.
3- Chaney, D. (1996) Life Style, London: Routledge.
4- Chvoshian, H. (2001). Lifestyle and Social Identity, Phd. Thesis, Tehran
University, Faculty Social Sciences, (Persian).
5- Cockerham, W. C. (1997). “The Social Determinants of Decline of Life
Expectancy in Russia and Eastern Europe”: A Life Style Explanation and
Eastern Europe: A Life Style Explanation, Journal of Health and Social
Behavior, vol. 38, pp. 131- 148.
6- Critcher, C. (1995). “Is There anything on the Box”? Leisure Studies and
Media Studies. Leisure Studies, 11(2), pp. 91-122
7-Ekhlasi, E. (2008). “Management of Body and It Relationship with Social
Acceptance of Body “. Women’s Strategic Studies, Vol.11,No.41,pp. 9-42,
(Persian).
8- Fardro, M. and Sedaghatzadegan, Sh. (1998). Economic Status-Social and
Consumption Cultural Goods,Tehran, Zohd Publications, (Persian).
9- Fazeli, M. (2002). Consumption and Lifestyle, Qum, Sobeh Sadegh,
(Persian).
10- Giddens, A. (1991), Modernity and Self-Identity: Self and Society in the
Late Modern Age, Cambridge: Polity Press.
11-Giddens, A. (2002). Modernity and Self-Identity: Self and Society in Late
Modern Age, Translated by N.S Moafaghyan, Nashreney, (Persian).
12- Goshbar, F. (2002).Lifestyle and Social Class, M.A. Thesis, Tehran
University, Social Sciences Faculty, (Persian).
13- Gronow , G. (1997). Sociology of Taste, London, Routledge.
14- Hakim, C. (2002). “Lifestyle Preferences as Determinants of Women’s
Differentiated Labor Market Careers”. Work and occupations, Vol. 29 No.4,
November, pp.428-459.
15-Jamshidiha, Gh. and Parestash, Sh. (2007).“Habitus and Field Dialectics on
Bourdisu’s Theory of Practice”, Social Sciences Letter, Spring, No.30, pp.10-
15, (Persian).
16- Jenkins, R. (2002). Pierre Bourdieu: key Sociologists. New York:
Routledge.
17- Kazemipour, Sh. (1998). “Model in Determining Economic Status- Social
and Measuring Social Mobility”, Social Sciences Letter, Fall & Winter,No.14.
pp. 139-172, (Persian).
18- Khademian, T. (2009). Lifestyle and Cultural Consumption. Tehran,
cultural Institution and Artistic World of Book, (Persian).
19- Khatem, A. (1999). The study Lifestyle and Consumer Culture in Tehran,
M.A. Thesis, Allamah University, (Persian).
20- Rabani, R. & Rostgar, Y. (2008). “Adolescent, Lifestyle and Consumer
Culture”, Journal of cultural Engineering Year 3th, No. 23-24, December
&January, pp.44-53, (Persian).
21- Rafatjah, M. (2008). “Effect of Position Job on the Employed Women
Lifestyle”, Cultural and Communication Studies, No.11, pp.137-157, (Persian).
22- Shalechi, V. (2005). The Study Comparative Postmodern Lifestyle and
Revolutionary Islamist, M.A. Thesis, Tehran University, (Persian).
23- Smith, P. (2001). Cultural Theory; an Introduction , New York: Blackwell
publishers
24- Sobel, M. (1983). “Lifestyle Expenditure in Contemporary American:
Relations between Stratification and Culture”, American Behavioral
Scientist,vol.26, No.4, pp.521-533.
25- Statistical Center of Iran. (2009). General Population Census of Housing,
2006, (Persian).
26- Torche, F. (2007). “Social Status and Cultural Consumption: The Case of
Reading in Chile”, Poetics, Vol. 35, No.2-3, pp.70-92.
27- Veal, A.J. (2001).” Leisure, Culture and Lifestyle”. Society and Leisure,
Vol. 24, No.2, PP.359-376.
28-Veblen, T. (2004). The Theory of The Leisure Class, by Translated Farhang
Arshad, Tehran, Nashreney, (Persian).
29- Williams, S. (1995). “Theory Class, Health and Life Style: Can Bourdieu
Help Us”? Sociology of Health & Illness, Vol. 17, No. 5, pp. 577 – 604.