بررسی شاخصهای عملکرد اجتماعی مربیان تربیتی زن از نظر اولیاء دبیرستانهای شهرستان داراب
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهرضا زارعی 1 , عبدالمجید اورنگی 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی ، مرودشت ایران
2 - عضو هیأت علمی گروه پژوهشی فنآوری آموزشی راهبر- اداره کل آموزش و پرورش استان فارس.
الکلمات المفتاحية: اوقات فراغت, نگرش, الگو, مربیان تربیتی, شاخصهای عملکردی, مذهبی, روابط,
ملخص المقالة :
این مقاله مبتنی بر پژوهشی توصیفی و از نوع پیمایشی است. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت عملکرد مربیان تربیتی زن در دبیرستانهای شهرستان داراب از جنبه علمی، مذهبی، الگو بودن، تعامل با دانش آموزان، اوقات فراغت و نگرش نسبت به آنان از نظر مدیران، معلمان و مربیان تربیتی بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی اولیاء دبیرستانهای زن شهرستان داراب بودند که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. حجم نمونه مورد بررسی در این پژوهش120 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان محاسبه شد. از این تعداد 101 نفر در این مطالعه شرکت نمودند. دادههای این پژوهش متناسب با شاخصهای فوق با استفاده از یک پرسشنامه 24 سئوالی گردآوری شدند. برای تأمین اعتبار محتوایی پرسشنامه از منابع علمی موجود و نظر متخصصین موضوعی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ برابر 0.86 برآورد گردید دادههای حاصل از این مطالعه با استفاده از شاخصهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و آزمون های تی، تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که؛ مربیان تربیتی ذیل شاخصهای عمل به وظایف، وضعیت علمی، رضایتمندی، دادن اطلاعات مذهبی و نگرش، به ترتیب با 0.245، 0.182، 0.175، 0.093 و 0.013 میزان چولگی، ارزیابی پایینی را به خود اختصاص دادهاند. این نتایج در سطح (P<0.000) معنادار میباشند. همچنین از جنبه علمی بودن، مدیران ارزیابی مثبتتری از عملکرد مربیان در این زمینه نسبت به خود مربیان داشتهاند (P<0.025).