تأثیر مصرف رسانه های جمعی بر مدیریت بدن زنان
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
امید قادرزاده
1
,
هیرش قادرزاده
2
,
حسین حسن پناه
3
1 - استادیار جامعه شناسی دانشگاه کردستان
2 - کارشناس ارشد جامعه شناسی
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی.
الکلمات المفتاحية: زنان, بانه, مدیریت بدن, رسانههای داخلی, رسانه های خارجی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر مصرف رسانههای جمعی بر مدیریت بدن زنان می باشد. این پژوهش از نوع پیمایشی و دادههای مورد نیاز از راه پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. جامعه آماری زنان17 تا40 ساله شهر بانه که از این تعداد480 نفر با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده اند.. دادهها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی(همبستگی،تحلیل رگرسیونی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین مصرف رسانههای داخلی و خارجی به ترتیب همبستگی منفی و مثبتی با مدیریت بدن وجود دارد.تلویزیون(در میان رسانههای داخلی) و ماهواره (در میان رسانههای خارجی) قویترین رابطه را با مدیریت بدن دارند. همچنین، نوع همبستگی رسانههای داخلی و خارجی با ابعاد و مؤلفههای مدیریت بدن تا حدودی متفاوت است. در میان متغیرهای جمعیتی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و سن به ترتیب همبستگی مثبت و منفی با مدیریت بدن دارد. در مجموع، متغیرهای مذکور، حدود40 درصد از تغییرات مدیریت بدن زنان مورد بررسی را تبیین میکند.در بخش پایانی مقاله، دلالتهای یافته ها و نتایج پژوهش در زمینهی سیاست گذاریهای اجتماعی و فرهنگی مورد بحث قرار گرفته است.