اثربخشی آموزش هوش معنوی بر افسردگی و شادکامی دانشآموزان دختر
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهلیلا امینی جاوید 1 , طیبه زندی پور 2 , جهانگیر کرمی 3
1 - کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه الزهرا(س).
2 - استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)
3 - دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: افسردگی, شادکامی, دانشآموزان, آموزش هوش معنوی, دختر,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی، بر افسردگی و شادکامی دانشآموزان دختر سال اول متوسطه انجام شد طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با روش پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود.جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال اول متوسطه شهرکرمانشاه درسال تحصیلی1392بود. با روش نمونهگیری خوشهای یک دبیرستان انتخاب و از جمعیت 127نفری دانشآموزان سال اول دبیرستان مذکور، 64 نفر که نمره بین 5 تا 39 را درآزمون افسردگی بک و نمره شادکامی زیرخط برش (42-40) مقیاس شادکامی آکسفورد راکسب نمودند، انتخاب شده و پس از همتاسازی به تصادف در دو گروه 32 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. آموزش هوش معنوی برای گروه آزمایش، طی 9 جلسه120دقیقهای برگزار گردید. پس از اجرای جلسات آموزشی میزان افسردگی و شادکامی هر دو گروه مجدد سنجیده شد. بهمنظور بررسی پایداری اثر آموزش، 2ماه بعد هر دو گروه مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که ارتباط منفی معناداری بین هوش معنوی و افسردگی و ارتباط مثبت و معناداری بین هوش معنوی و شادکامی وجود دارد (001/0P<). این یافته نشانگر آن است که با ارتقای هوش معنوی ازطریق آموزش، افسردگی دانشآموزان کاهش و شادکامی آنها افزایش مییابد. همچنین آموزشها با فاصله زمانی دو ماه نیز پایدار بود.