شناسایی الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی دانشگاه آزاد و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن
الموضوعات :
فاطمه نوری
1
(دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران)
مهدی شریعتمداری
2
(استادیارگروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران)
لطف الله عباسی سروک
3
(استادیارگروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران)
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, دانشگاه کارآفرین, دانشگاه نسل چهارم, دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی دانشگاه آزاد تهران به روش کیفی از نوع نظریه مبنایی صورت گرفته است. پژوهشگر با استفاده از یک طرح کیفی به شناسایی مولفههای سازنده الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی پرداخته که ضمن مرور ادبیات و مطالعه تجارب جهانی دراین خصوص، به شناسایی عناصر الگو پرداخته شد.
روششناسی پژوهش: این امر به منظور کشف عناصر بومی درخصوص دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی است. در ادامه الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی بر اساس نظرات به دست آمده از متخصصان طراحی شده است. جامعه آماری شامل همه ی متون کتابخانهای و صاحب نظران و خبرگان موضوع دانشگاههای نسل چهارم کارآفرینی که به روش گلوله برفی و قانون اشباع نظری، 18نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل فرم مصاحبه نیمه سازمانیافته بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از کدگذاری نظری استفاده شده است.
یافته ها: حاضر نشان میدهد که الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی توسعه، ارزشگذاری نوین، تدوین چشمانداز مشترک و تقویت تفکر استراتژیک، یادگیری در عمل، یادگیری حل مساله، انطباق توانایی دانشآموختگان بانیاز بازار کار، حمایت ازکار تیمی، روحیه پژوهشمحوری، توانمندی بین دانشنظری و کاربرد تاکید شد.
بحث و نتیجه گیری: دانشگاههای نسل چهارم، دانشگاههایی با ماموریت آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و مبتنی بر فناوری نرم هستند.
_||_