بازنماییهای چندگانه در آموزش و یادگیری: انعکاس تجربیات عملی
الموضوعات :مهریار نوری افشار 1 , مجید حق وردی 2 , علی کمیجانی 3
1 - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه کوئینزلند جنوبی، استرالیا
2 - عضو هیات علمی گروه ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
3 - مدرس گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کمیجان، ایران
الکلمات المفتاحية: بازنمایی چندگانه, مطالب چندرسانهای, تصویرپردازی, آموزش و یادگیری,
ملخص المقالة :
روند کاربرد چندرسانه در محیطهای یادگیری الکترونیکی به عنوان بستر مطلوب آموزش (بویژه در آموزش از راه دور) در طی چند سال گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار گردیده است. مقاله حاضر به ارائه گزارشی از یک پروژه تحقیقاتی جدید با موضوع توسعه نسخه چندرسانهای یک دوره رسمی مکتوب اختصاص دارد که در دانشگاه کوئینزلند جنوبی مورد اجرا قرار گرفت. نوشتار حاضر به طور دقیقتر، به تحلیل مسائل مرتبط با طراحی آموزشی، انعکاس مفاهیم مرتبط با پاسخگویی به مشتریان چندسواده، شیوه ارتقای فرصتهای یادگیری دانشپژوهان- عمدتاً دانشجویان مقطع کارشناسی- با کاربرد بازنماییهای چندگانه میپردازد. از این روی، در گام نخست، نقش سبکهای یادگیری در فرآیند یادگیری و ملاحظات ضروری در تهیه و تدوین مطالب آموزشی با بررسی دقیق اهمیت تصویرپردازی در بازنمایی مفاهیم و درکافزایی مضمون سودمندی در فرهنگ آکنده از عناصر بصری مورد واکاوی قرار میگیرد. سپس مشاهده میگردد ادراک معطوف به این مفاهیم بنیادین در شکلگیری رویکرد شخصی نسبت به آموزش و یادگیری – بویژه در صورت کاربرد بازنماییهای چندگانه و یا دیداری در محیطهای چندرسانهای و الکترونیکی – از نقش مهمی برخوردار میباشد. در گام دوم، محدودیتهای شناختی معطوف به یادگیرندگان در هنگام ارائه اطلاعات به شیوههای چندگانه در محیط چندرسانهای و اثربخشی شناختی ارائه سطحی از گزینش تعاملی به یادگیرندگان مورد بررسی قرار میگیرد. در پایان، مجموعهای از توصیههای طراحی آموزشی با محوریت قالببندی مناسب و ظرفیتهای بالقوه ارائه مطالب آموزشی چندرسانهای و یادگیری الکترونیکی پیشنهاد میگردد.
_||_