درک چگونگی خلق و توسعه نوآوری های آموزشی معلم کارآفرینان از لنز تفکر طراحی
الموضوعات :فرنوش اعلامی 1 , زهرا سایه وند 2 , سارا سلیمی نمین 3 , محمود ابوالقاسمی 4
1 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2 - شهید بهشتی
3 - مدرسه آب و آینه
4 - دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: معلم کارآفرین, نوآوری آموزشی, تفکر طراحی,
ملخص المقالة :
معلم کارآفرینان نقش حیاتی در خلق و توسعه نوآوری آموزشی دارند. پژوهش حاضر نیز به دنبال درک چگونگی فرآیند این نوآوری ها با لنز تفکر طراحی به عنوان رویکردی انسان محور است. مشارکت کنندگان در این پژوهش معلمانی هستند که راهحلهای نوآورانه برای حل مسائل آموزشی ارائه کردهاند و آن را در قالب یک استارت آپ آموزشی توسعه داده اند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با مصاحبه (نیمه ساختاریافته) با 10 معلمکارآفرین انجام شد. داه های به دست آمده به روش کد گذاری اشتراس و کوربین تحلیل شد. بهمنظور افزایش اعتبار و روایی یافتهها از روش چک اعضا استفاده شد و پس از انجام کدگذاری دو مصاحبه بهصورت تصادفی انتخاب شد و پس از ارسال به فرد مصاحبهشونده میزان ارتباط و درستی مفاهیم تعیینشده و از قصد و منظور فرد اطمینان حاصلشده است. یافته های پژوهش منطبق با مراحل تفکر طراحی در 5 مقوله ارائه شده است. 1. همدلی و شناخت دقیق نیاز یادگیرنده 2. کشف و تعریف دقیق مسئله یا نیاز یادگیرنده 3. ایده پردازی های منسجم و روش مند و پژوهش نوآوری، 4. ساخت و اجرای نمونه در مقیاس خرد (کلاس درس)، 5. اعتبار یابی ایده از طریق اشتراک گذاری و بازخوردگیری از یادگیرندگان و همکاران(مقیاس کلان). نتاج پژوهش نشان میدهد مهم ترین تفاوت راه حل های نوآورانه معلم کارآفرینان با نوآوری های معمول قابلیت مقیاس پذیری این نوآوری ها است.