تاملی بر عوامل کیفیت موسات آموزشی دستگاههای اجرائی:نتایج یک پژوهش آمیخته در کلیه موسسات آموزشی تحت پوشش وازت نیرو
الموضوعات :علی احمدزاده 1 , حسن رضا زین آبادی 2 , حمیدرضا آراسته 3 , حسین عیاسیان 4
1 - گروه آموزشی مدیریت آموزش، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
3 - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی
4 - هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: دلفی, کیفیت موسسات آموزشی, ارزیابی کیفیت خدمات, وزارت نیرو,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: کارکنان همیشه از مهمترین عوامل موفقیت و بقای سازمان بوده و هستند و آموزشهای اثربخش و مفید میتواند ایشان را برای چالشهای محیط پویای سازمانها آماده سازد؛ بدهی است کیفیت موسسه بر کیفیت آموزش و یادگیری تاثیر مستقیم دارد. در وزارت نیرو مؤسسات آموزشی زیرمجموعه، مسئول تحقیقات و آموزشهای ضمن خدمت برای کارکنان سازمانهای زیرمجموعه می باشند و نتایج آموزشهایش بلافاصله در محیط کار نمایان میشود. هدف این تحقیق شناسایی و اعتباریابی مجموعه عوامل، ملاک، نشانگر و معیارهای قضاوت برای ارزیابی کیفیت خدمات موسسات آموزشی وزارت نیرو است.
روش شناسی پژوهش: در این تحقیق از کل مدیران موسسات (هفت نفر) و همچنین دو کارشناس که از هر موسسه به صورت هدفمند (جمعا چهارده کارشناس) انتخاب شدند، استفاده شده است. به منظور انجام تحقیق، روش دلفی مورد استفاده قرار گرفته است و رویکرد تحقیق، رویکرد سیستمی بوده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که هشت عامل، سیزده ملاک، سیوهشت نشانگر و معیار قضاوت تدوین شده است. این مجموعه تدوین شده میتواند جهت ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی موسسات وزارت نیرو مورد استفاده قرار گیرد.
بحث و نتیجهگیری: موضوع تحقیق از اهمیت و جایگاه مؤسسات آموزشی وزارت نیرو است. برای رسیدن به بهبود کیفیت نیاز است که در ابتدا کیفیت موسسه ارزیابی شود تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود برای این منظور نیاز است تا معیارهایی برای ارزیابی کیفیت وجود داشته باشد تا ارزیابی هدفمند صورت گیرد.به کمک عاملهای شناسایی شده تاثیر گذارمیتوانددر جهت بهبود کیفیت موسسات آموزشی قدم برداشت.