طراحی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان بر پایه رایانش ابری: مورد مطالعه استان بوشهر
الموضوعات :یاسر درتاج 1 , پری مشایخ 2 , علیرضا قاسمی زاد 3 , حمیدرضا معتمد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
3 - دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
4 - عضو هیات علمی دانشگاه اسلامی واحد کازرون
الکلمات المفتاحية: آموزش ضمن خدمت, رایانش ابری, الگوی آموزش معلمان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: از اساسی ترین عوامل موثر در موفقیت سازمان های آموزشی وجود برنامه ریزی در جهت آموزش مستمر کارکنان است. هدف اصلی این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان بر پایه رایانش ابری انجام بود.
روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر بر اساس هدف، آمیخته از نوع اکتشافی بود. لذا در بخش کیفی از روش گروه های کانونی و در بخش کمی از روش پژوهش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. نمونه بخش کیفی متخصصان تکنولوژی آموزشی و افرادی که در حوزه رایانش ابری کار کرده بودند می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب انتخاب شدند. حجم نمونه نیز بر اساس قاعد اشباع نظری مشخص شد. نمونه بخش کمی 373 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند.
یافتهها: پس از استخراج کدها از متن مصاحبه ها و مفاهیم (کدگذاری باز) تعداد 240 مفهوم شناسایی و استخراج شد. یافتههای تحقیق حاصل از تحلیل مضمون نشان داد که میتوان 5 بعد (عامل یا مضامین فراگیر) و مولفه های 19 گانه (مضامین سازمان دهنده) را به عنوان ابعاد و مولفه های موثر در شکل دهی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان بر پایه رایانش ابری مطرح نمود. ابعاد مذکور شامل منابع انسانی (4 مولفه)، مدیریتی (5 مولفه)، فرهنگی (3 مولفه)، فناوری (5 مولفه) و منابع مادی و کالبدی (2 مولفه) بودند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نیز مولفه های الگو را تایید نمود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج الگوی ارائه شده در تحقیق نشان داد که الگوی آموزش کارکنان بر پایه رایانش ابری به ترتیب متأثر از 5 بعد است که بعد فناوری از بیشترین میزان اهمیت را برخوردار است و به ترتیب بعد فرهنگی، بعد مدیریتی، بعد انسانی و بعد مادی و مالی قرار دارد.