مدل سازی نقش رهبریآموزشی مدیران از طریق فرهنگ مدرسه در اشتیاق شغلی معلمان
الموضوعات :
عادل زاهد بابلان
1
(استاد/ دانشگاه محقق اردبیلی)
مهدی معینی کیا
2
(استاد / دانشگاه محقق اردبیلی)
علی رضایی شریف
3
(استاد / دانشگاه محقق اردبیلی)
قدرت اله کولایی
4
(دانشگاه محقق اردبیلی - دانشجوی دکتری)
الکلمات المفتاحية: رهبری آموزشی مدیران, فرهنگ مدرسه, اشتیاق شغلی معلمان,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش مدلسازی نقش رهبری آموزشی مدیران از طریق فرهنگ مدرسه در اشتیاق شغلی معلمان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بوده و بدین منظور سه ابزار پژوهش تحت عنوان مقیاس رهبری آموزشی هالینگر و وانگ (2015) با ضریب آلفای 97/0، پرسشنامه فرهنگ مدرسه گرونرت (1998) با ضریب آلفای 98/0 و پرسشنامه اشتیاق شغلی شافلی و بیکر (2003) با ضریب آلفای 89/0 جهت گردآوری دادهها استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه را 1568 نفر از معلمان ابتدایی تشکیل میداد. حجم نمونه برای 1600 نفر با استفاده از جدول مورگان با آلفای 0.05 تعداد310 نفر تعیین شد. برای تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل علی مفروض از برازش مناسبی برخودار بوده است و مدل تدوین شده قابلیت تعمیم به جامعه پژوهش را دارد. همچنین رهبری آموزشی به واسطه فرهنگ مدرسه با اشتیاق شغلی معلمان ارتباط غیر مستقیم مثبت و معنادار دارد که تاکیدی بر لزوم تمرکز بر تغییر فرهنگ قبل از هرگونه بهسازی مدارس میباشد. با این حال تاثیر مستقیم رهبری آموزشی بر اشتیاق شغلی معنادار نبود.
_||_