طراحی الگوی مفهومی توسعه استعداد معلمان تازه کار: رویکرد داده بنیاد
الموضوعات :رقیه انصاری 1 , علی جعفری راد 2 , ابراهیم پورحسینی 3
1 - دانشگاه آزاد خرم آباد
2 - دانشگاه آزاد واحد خرم آباد
3 - علوم تربیتی،ادبیات و علوم انسانی ،آزاد اسلامی،واحد خرم آباد، خرم آبادلرستان،ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, مدیریت استعداد, نظریه داده بنیاد, معلمان تازه کار, توسعه استعداد,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: یکی از چالشهای مهم در سازمانها در آینده رقابت برای بدست آوردن استعداد است. بیشتر سازمانها امروزه بنا به کاهش استعدادهای در دسترس، جایگاه خود را در جریان بزرگ تغییرات در خطر میبینند، در این راستا یکی از سازمانهایی که امروز با توجه به نقشی که در ایجاد تولید جریان فکری و فراهم آوردن نیروی انسانی حداقل در جامعه ایرانی بر عهده دارد، سازمان آموزش و پرورش است که، به کارگیری نیروی با استعداد در این سازمان برای رسیدن به هدفهای از پیش تعیین شده به یک چالش جدی برای آن تبدیل شده است، در این راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی توسعه استعداد معلمان تازه کار، صورت پذیرفت.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد صورت پذیرفته است. بدین منظور پژوهشگر با بررسی ادبیات پژوهش و هدایت اساتید راهنما، مشاور و برخی از متخصصین سؤالات مصاحبه نیمهساختار یافته را طراحی نمود، به علاوه با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههای نیمهساختار یافته با 25 نفر از متخصصان حوزه تعلیم و تربیت صورت پذیرفت و اطلاعات جمعآوری شده در نرمافزار ATLAS.tiTM، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت 275 مولفه در قالب، 48 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی شناسایی شد.
یافتهها: نتایج دادههای در طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و کدگذاری انتخابی حاکی از تاثیر عوامل متعددی بر پدیده محوری پژوهش داشت. که در شرایط علی (6 مقوله)، در عوامل زمینهای (6 مقوله)، در عوامل مداخلهگر (12 مقوله)، در راهبردها (9 مقوله)، و در پیامدها (15 مقوله)، جای گرفتند.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد به منظور افزایش کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش نیازمند توجه به رویکرد توسعه استعداد و توجه به همه ابعاد تاثیرگذار در آن میباشیم.