ارتقای مدل مسوولیت اجتماعی برای آموزش در سازمان تأمین اجتماعی
الموضوعات :
داریوش بداغی
1
,
علیرضا اسلامبولچی
2
,
محمدرضا ربیعی مندجین
3
1 - هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد بروجرد
2 - مدیر گروه مدیریت دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران
3 - مدیریت دولتی، علوم انسانی، آزاد تهران، تهران، کشور
تاريخ الإرسال : 22 الجمعة , ربيع الأول, 1440
تاريخ التأكيد : 29 الأحد , شوال, 1441
تاريخ الإصدار : 29 الأحد , شوال, 1441
الکلمات المفتاحية:
مسئولیت پذیری اجتماعی,
سازمان تأمین اجتماعی,
تحلیل مضمون (تم),
ملخص المقالة :
مسوولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسوولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سال های اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمان ها، رضایت ذی نفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مقاله حاضر با هدف پیشنهاد ارتقای مدل مسوولیت اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و برحسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی است که از طریق تکنیک مضمون تم و دلفی انجام پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه، مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود که برای مصاحبه 31 نفر و برای پرسشنامه 16 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی، از نوع هدفمند انتخاب شدند. براساس یافته های پژوهش 6 بعد اساسی شامل بشردوستانه، اقتصادی، قانونی، اخلاق گرایی، عدالت اجتماعی و عدالت درمانی که بعد عدالت اجتماعی و عدالت درمانی برای اولین بار در ابعاد مسئولیت پذیری سازمانی اضافه و 33 شاخص است.
المصادر:
References
الف) کتابها:
Alwani, S, M. 2005. Public Management. Twenty-Fourth Editions. Tehran: Publishing Nayer Ney. (In Persian)
Azar, A. 2015. News age, The code is 65241. (In Persian)
Shafi'i, R., and Ahmadi, K. 2013. Corporate Social Responsibility Concepts, Theories, Patterns, and Applications. Tehran: Samt. (In Persian)
ب) مقالهها:
Duff, A. 2016. Corporate social responsibility reporting in professional accounting firms. Journal the British accounting review. Vol 48, PP. 74-86.
FaghaniMakrani, K., HeidariRostami, K., and Amin, V. 2016. Investigating the relationship between social responsibility and the risk of falling stock prices in companies admitted to the Tehran Stock Exchange. Investment Knowledge Research Quarterly. Volume 5, Number 19, PP. 269-284. (In Persian)
Habibi, N., Vazifehdust, H., and Jafari, P. 2016. Components of Social Responsibility Promotion of Islamic Azad University. Quarterly journal of research and planning in higher education. Volume 22. Number 2. PP. 125-145. (In Persian)
HassanzadehDastjerdi, C. 2016. Providing a model for excellence in corporate social responsibility in the form of organizational excellence model. Oil Industry Social Responsibility Conference. P. 19. (In Persian)
Khalily araghy, M., iaghinlo, M. 1383. Corporate social responsibility. Tadbir mahname. Vol, 144, PP. 64-74.
Masoud, N. 2017. How to win the battle of ideas in corporate social responsibility: The international pyramid model of CSR. International Journal of corporate social responsibility. Vol, 10, PP. 1-22.
Nikolova, V; Arsic, S. 2017. The stakeholder approach in corporate social responsibility. Engineering management. 3(1). 24-35.
Park, E; Kim, K; Kwon, S. 2017. Corporate social responsibility as a determinant of consumer loyalty: An examination of ethical standard, satisfaction, and trust. Journal of Business research. Vol, 76, PP. 8-13.
Pettrini, M. 2017. Sustainable development and corporate social responsibility: Abibliometric analysis of international scientific production. Journal services on demand. PP. 1-14.
Qiu, R; Snaukat, A; Tharyan,K. 2016. Environmental and social disclosures" Link with corporate financial performance. The British a cloning review. No. 45, PP. 102-116.
RabieeMandjin, M R., and Gholami, M. 2016. Investigating the Impact of Social Responsibility on Organizational Commitment. International Management and Accounting Conference. Seventh year . No. 3. P. 35. (In Persian)
SalehiAmiri, R. 2011. Social responsibility of organizations. Research journal 61. Tehran: Expediency Council. Strategic Research Center. second edition. (In Persian)
Salmani, Davood, Modarres, S., Nourian, K., and Salmani, A. 2015. Impact of employee judgments on programs related to organizational responsibility, on their attitudes and behaviors. Business Management. Volume 7, Number 2. PP. 259-278. (In Persian)
Shafi'i, R., and Azizi, N. 2013. Study of the Organization's Social Responsibility Status in Higher Education Universities and Higher Education Centers of the West (Designing an Assessment Model). Quarterly Journal of Organizational Behavior. first year. Number 2. PP. 2-18. (In Persian)
StaniSavljevi, C, M . 2017. Does customer loyalty defend on corporate social responsibility? Original scientific paper, Vol 63, No. 1, PP. 38-46.
_||_