پیامدهای راهبرد همآفرینی ارزش در خدمات آموزشی
الموضوعات :
فاطمه زرگران خوزانی
1
(دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، مدرس دانشگاه، تهران، ایران)
حسین رحمانسرشت
2
(گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
سید محمد سبحانی
3
(کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت، دانشگاه فارابی، قم، ایران)
فاطمه فخری
4
(کارشناسی ارشد، MBA ، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: همآفرینی ارزش, تصویر برند آموزشی, هویت دانشگاهی, مشارکت دانشجویان, خدمات آموزشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف:. هدف اساسی این پژوهش، بررسی پیامدهای راهبرد همآفرینی ارزش در صنعت خدمات آموزشی (بهطور خاص برای دانشجویان و مؤسسات آموزشی) است. بنابراین، اولین سهم علمی این پژوهش، ارائه مطالعه دقیقی است برای بررسی همآفرینی ارزش در زمینه مؤسسات آموزشی. سهم دوم این پژوهش، شناسایی پیامدهای دوجانبه استفاده از این راهبرد برای مشتریان (دانشجویان) و مؤسسات آموزشی است. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی و در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. با تعیین معیارهایی همچون تخصص و سابقه اجرایی یا مشاوره حوزه خدمات آموزشی، تعداد 10 خبره اجرایی و دانشگاهی بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخابشده و با روش نیمساختمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبهها به روش تحلیل مضمون، بررسی شدند و بهمنظور اعتباربخشی نتایج از رویکرد بازبینی توسط اعضا، خودبازبینی محقق و پایایی بین دو کدگذار (79/0) استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش از 25 مضمون اولیه، 6 مضمون نهایی به دست آمدکه در دو دسته مزایا برای مؤسسات آموزشی و مزایا برای دانشجویان دستهبندی شدند. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که 1) توسعه روابط (درک متقابل، احترام به یکدیگر، توسعه روابط غیررسمی و دوستانه و شبکهسازی)، 2) توانمندی شغلی (مهارت حل مسئله، شهود و خلاقیت، داشتن تفکر استراتژیک و تفکر سیستمی و توسعه نگاه ترکیبی) و 3) تکیه بر هویت دانشگاهی (استفاده همه جانبه از برند آموزشگاهی در موقعیتهای شغلی، معرفی به بازار کار توسط استادان و موسسه و فعالیت در موسسه به عنوان مدرس یا کارمند) از پیامدهای مورد انتظار برای دانشجویان در راهبرد همآفرینی ارزش است. همچنین 1) بازاریابی و تبلیغات (کاهش هزینههای تبلیغاتی، شناسایی و برآورده سازی نیازهای پنهان و فصلی، تحقیقات بازاریابی، بازاریابی رابطهای و توسعه بازار)، 2) ارتقاء تصویر برند موسسه (افزایش جذابیت و شهرت موسسه، بهبود جایگاه برند، نقش آفرینی برند کارفرما، بازاریابی داخلی کارآمد) و 3) تضمین آینده مالی (جذب دانشجویان فعلی و آتی برای تمامی دروس ارائهشده فعلی و آتی، مزیت مالی رهبری در برگزاری رشتههای جنبی و جدید، معرفی دانشجویان آتی توسط فارغالتحصیلان و اطمینان خاطر از حفظ سود و بازگشت سرمایه) از مزایا و پیامدها مورد انتظار برای مؤسسات آموزشی در راهبرد همآفرینی ارزش است.
_||_