تدوین مدل مدیریت ارزیابی درونی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الموضوعات :آناهیتا یزدانی 1 , نادر شهامت 2 , مسلم صالحی 3 , احمدرضا اوجی نژاد 4
1 - گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی واحد امام علی دانشگاه آزاد مرودشت استان فارس
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
4 - عضو هیأت علمی دانشگاه مرودشت
الکلمات المفتاحية: مدیریت, مدل ارزیابی درونی, کیفیت گروه های آموزشی, دانشگاه آزاد واحد اسلامی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف:. دانشگاه ها برای پاسخگویی به انتظارات و نیازهای جامعه با روشی کارآمد، تحت فشار روز افزون قرار گرفته اند، این امر با توجه به هزینه هایی که دانشگاه ها به جامعه و دولت تحمیل می کنند و نیز با توجه به ارتباط کیفیت دانشگاه ها با کیفیت کلی جامعه، از پیچیدگی ویژه ای برخوردار است .این مطالعه با هدف تدوین مدل مدیریت ارزیابی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت انجام گرفت. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده است حوزه پژوهش، در برگیرنده اساتید، صاحب نظران، متخصصان و خبرگانی بود که در ارتباط با مدیریت ارزیابی درونی در دانشگاه آزاد اسلامی تجربه داشته اند و دارای تألیفات و سوابق پژوهشی مرتبط در این زمینه هستند. برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیم ساختار یافته ( تا رسیدن به مرحله اشباع نظری) و جهت تحلیل دادهها از نرم افزار N-Vivo (نرم افزاری برای تحلیل داده های کیفی ) با روش تحلیل مضمون استفاده گردید. یافته ها: بر اساس یافتههای تحقیق تعداد 7 مضمون اصلی اهداف-رسالت ها، ساختار سازمانی و مدیریت، عامل هیات علمی، عامل دانشجویان، برنامههای آموزشی-درسی، امکانات و منابع آموزشی-پژوهشی برای مدل تحقیق شناسایی گردید. نتیجه گیری: توجه به اهمیت ارزیابی درونی در ارتقای بهبود کیفیت و توسعه نظام دانشگاهی، استقرار و استمرار نظام ارزیابی درونی در دانشگاه امر مهمی است و ناگزیر انجام این مهم، همکاری همه جانبه اعضای هیئت علمی دانشگاه را می طلبد.
_||_