اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی در محیط کار بر فرسودگی شغلی و شادکامی در کارکنان یک سازمان در اهواز
الموضوعات :
آیدا اعتمادی
1
,
علیرضا حیدری
2
,
غلامرضا پاشا
3
,
سعید بختیارپور
4
,
بهنام مکوندی
5
1 - گروه روانشناسی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
5 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
تاريخ الإرسال : 24 الثلاثاء , رجب, 1439
تاريخ التأكيد : 27 الإثنين , ذو الحجة, 1441
تاريخ الإصدار : 03 السبت , محرم, 1442
الکلمات المفتاحية:
خودآگاهی,
فرسودگی شغلی,
شادکامی,
برقراری ارتباط موثر,
مدیریت استرس,
آموزش مهارت های زندگی در محیط کار,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی در محیط کار بر فرسودگی شغلی و شادکامی در کارکنان شرکت نفت اهواز انجام شد. طرح پژوهش، تجربی میدانی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت نفت اهواز بودند. نمونه تحقیق نیز شامل 30 نفر از کارکنان بودند که بعد از غربال گری اولیه به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت اندازه گیری متغیر ها از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و پرسشنامه شادکامی آکسفورد استفاده شد. ابتدا هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند و سپس مداخله آزمایشی بر روی گروه آزمایش به صورت 5 جلسه 6 ساعتی آموزش مهارت های زندگی در محیط کار بر روی کارکنان گروه آزمایش اجرا شد، بعد از آن از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS ویراست 21 استفاده شده است. نتایج تحلیل کوورایانس نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون فرسودگی شغلی و شادکامی تفاوت معناداری وجود دارد(0001/0 > p). مقایسه میانگین ها نشان داد اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی در محیط کار باعث کاهش فرسودگی شغلی و افزایش شادکامی در کارکنان شده است.
المصادر:
Aghasi, J; Aghaei, A. (2011). The Effectiveness of Training Emotional Self-awareness on General Health Factors: Anxiety and Depression in female high school students in Shahreza city. Journal of health psychology, (2): 31-46. [in Persian].
Argyle, M،, & Crossland, J، (1989)، Happiness as a function of personality and social encounters، In J، P، Forgas, & J، M، Innes (Eds،), Recent advances in social psychology: An international perspective، North Holland: Elsevier.
Beck, A. (1967). Depression: Clinical, experimental and theoretical aspect. NY: Harper & Row.
Damiri, H. (2011). Designing and testing a model of some of the important predictions and consequences of occupational stress in employees of the National Iranian Drilling Company. MA thesis of industrial organization psychology, Shahid Chamran University. [in Persian].
Dohaei, Sh; Abooali, K. (2016). The Study of Effectiveness of Life Skills Training in Increasing General Health, Job Satisfaction and Reducing Job Stress in Tehran Metropolitan Military Personnel. Journal of Police Medicine, Vol 5, No,1, pp 31-46. [in Persian].
Emami Naeini, N. (2011). Life skills for adults emphasize on work environment, prevention center, state welfare organization of Iran.
Gelard, P; Heidari, M. (2017). The effect of increasing the productivity of human resource management, human resource development. Farayandno journal, No 5, 142-148.
Gerami, S.,Ahmadi,S.,Safat,M.B.,&Farsi,F.(2015).Life Skills training and its effectiveness:Asystematicreview. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6 (2), 385–392.
Greber, M., & Puhse, U. (2008). Don’t crack under pressure! Do leisure time physical activity and self-esteem modereta the relationship between school-based stress and psychosomatic complaint, Journalof Psycosomatic Research, 65, 363-369.
Hajlo,N. (2012). The Relationship of Staffs' Job Stress, Burnout, and Life Quality to Organizational Climate Satisfaction at Mohaghegh Ardabili University. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, Vol 3, No,11, pp 169-184. [in Persian].
Heber, E; Ebert, D; Lehr, D; Nobis,S; Berking, M & Riper, h. (2013). Efficacy and cost-effectiveness of a web-based and mobile stress-management intervention for employees: design of a randomized controlled trial. BMC Public Health 2013, http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/655
Hernandez, W. Lusanen, A. Ramsel, D. Osatuke, K (2015). The mediating relationship of self-awareness on supervisor burnout and workgroup Civility & Psychological Safety: A multilevel path analysis, Burnout Research ,Volume 2, Issue 1, March 2015, Pages 36-49
Hersen, M., & Turner, S. M. (2003).Adult psychopathology and diagnosis (4th Ed.). New York: John Wiley & Sons.
Jain, A., Leka, S., Zwetsloot, G., 2011. Corporate social responsibility and psychosocial risk management in Europe. J. Bus. Ethics 101 (4), 619–633
Karabilgin-Ozturkcu, O; Sertoz,O, Gokengin,G; Sagin,H; Gulbahar,O; Ciceklioglu,M. (2018). s It Possible to Decrease the Burnout Level of Hospital Office Staff by Communication Skills Training Using Therapy Techniques? Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences 2018;31:61-71.
Lebares CC, Guvva EV, Ascher NL, O’Sullivan PS, Harris HW, Epel ES. (2018). Burnout and Stress among US Surgery Residents: Psychological Distress and Resilience, Journal of the American College of Surgeons, doi: 10.1016/j.jamcollsurg.2017.10.010.
MajerniKova, L. Obrocnikova, A (2017). Personality predictors and their impact on coping with burnout among students preparing for the nursing and midwifery profession, Kontakt Volume 19, Issue 2, June 2017, Pages e93-e98.
Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP.(2001). Job burnout. Annu Rev Psychol52,397-422
Macdonald, W., 2012. Models of causation: Health determinants. In: Health and Safety Professionals Alliance (Ed.), The Core Body of Knowledge for Generalist OHS Professionals. Tullamarine. Safety Institue of Australia, Victoria.
Mohammadzadeh, M., Awang, H,., Hayati K.S., Suriani,I,.(2017). The effects of a life skills-based intervention on emotional health, self-esteem and coping mechanisms in Malaysian institutionalized adolescents: Protocol of a multi-centre randomized controlled trial.international Journal ofEducational Research, 83(2017), 32–42
Moshtagh Eshgh, Z; Aghaeinezhad, A; Peiman, A; Amirkhani, A; Taghinezhad, F; Sheikhi, A. (2014). The relationship between occupational stresses with job burnout in pre-hospital emergency staff. Jorjani Biomedicine Journal, Vol 2, No,2, pp 33-41. [in Persian].
Moheb, N; gheibi, S; Mohammadzade, A. (2016). The statistical population was all employees in car producing factory of Tabriz out of which. Journal of Instruction and Evaluation, Vol 6, No,24, pp 25-36. [in Persian].
Munz, D. C., Kohler, J. M., & Greenberg, C. I. (2008). Effectiveness of a comprehensive worksite stress management program: Combining organizational and individual interventions. International Journal of Stress Management, 8,49–62.
Oakman,ـJ, Macdonald, W. Bartram,T. Keegel,c,T. Kinsman, N. (2018). Workplace risk management practices to prevent musculoskeletal and mental health disorders: What are the gaps?. Safety Science 101 (2018) 220–230
Patten D., Wang, D.A., Williams H., (2006). Unemployment, job retention, and productivity loss among employees with depression. Psychiatric Services, 55, 1371-1378.
Rogelberg, G. S. (2007). Encyclopedia of Industrial and Organizational Psychology, 1th ed., Londen: New Delhi.
Shepherd, R. (2002). The role of moral judgments within expectancy-value-based attitude-behavior models. Ethics and Behavior, 12, 299- 321.
Shimizu,T , Mizue,T, Kubota,Sh, Mishima,N, Nagata, SH. (2003). Relationship between burnout and comminucation skill training among Japanese hospital nurses, Journal of occupational health. 45: 185-190.
Vatankhah, H. Daryabari, D. Ghadami, V. KhanjanShoeibi, E (2013). Teaching How Life Skills (Anger Control) Affect the Happiness and Self-esteem of Tonekabon Female Students, Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 84, 9 July 2013, Pages 914-918.
WHO (2011). Facing the Challenges, Building Solution. Report from the WHO European Ministerial Conference. The Regional Office for Europe of the World Health Organization Retrieved January 21.
_||_