شناسایی و اعتباریابی مدل سرمایه فرهنگی از دیدگاه مدیران آموزش و پرورش
الموضوعات :
مجتبی محمدی
1
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران)
امین رحیمی کیا
2
(استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران)
مهری دارایی
3
(استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران)
الکلمات المفتاحية: سرمایه فرهنگی, اعتباریابی, مدل, مدیران آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضر شناسایی مؤلفههای سرمایه فرهنگی از منظر مدیران آموزش و پرورش بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی/ اکتشافی(کیفی- کمی) و نوع پژوهش کاربردی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش در بخش کیفی صاحبنظران و مدیران شاغل در آموزش و پرورش شهر خرم آباد در سال 1398بودند که از بین آنان 13 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی 86 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابتدا با رویکرد اکتشافی و مطالعه ادبیات موجود و بر اساس دیدگاه خبرگان، از بین مؤلفههای متعدد و متنوع سرمایه فرهنگی، مؤلفههای مرتبط با مدیران آموزش و پرورش استخراج شدند. در گام دوم با به کارگیری تکنیک دلفی، بر اساس مؤلفهها و ابعاد شناسایی شده، پرسشنامه محقق ساخته طراحی و تدوین گردید. برای اعتبار پرسشنامه از دیدگاه استادان استفاده و پایایی نیز با آزمون کرونباخ 89/0 حاصل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که سرمایه فرهنگی در نزد مدیران آموزش و پرورش در قالب 4 بعد «فردی»، «اجتماعی»، «سازمانی» و «فناوری» و 19 مؤلفه است. در نهایت مدل پیشنهادی سرمایه فرهنگی بر اساس معیار نیکویی برازش (GOF) برابر با 81/0 به دست آمد که از 35/0 بیشتر و در نتیجه مدل از برازش مناسبی برخوردار بود.
Fazeli, M. (2007). Sociology of Music Consumption, Tehran: Research, Culture, Arts and Communication. (in Persian)
_||_