واکاوی تیم های مجازی پژوهشی در نظام آموزش عالی کشور: مطالعه موردی کیفی
الموضوعات :
قاسم سلیمی
1
(بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه شیراز)
الناز نظری
2
(دانشگاه شیراز)
علی اکبر صفوی
3
(دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شیراز)
مهدی محمدی
4
(بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه شیراز)
مریم شفیعی سروستانی
5
(بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه شیراز)
الکلمات المفتاحية: دانش آفرینی, تیم های مجازی, تیم های مجازی پژوهشی,
ملخص المقالة :
با توجه به نقش محوری تیم های مجازی پژوهشی در تولید دانش، پژوهش حاضر در پی کاوش چگونگی دانش آفرینی مبتنی بر توسعه تیم های مجازی پژوهشی و روش پژوهش کیفی و مبتنی بر یک مطالعه موردی انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختاریافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند، با 26 نفر از اعضای هیات علمی فنی و مهندسی با تجربه ی عضویت در تیم های مجازی پژوهشی از سه دانشگاه شیراز، تهران و صنعتی شریف به عنوان سه دانشگاه برتر کشور، مصاحبه انجام گردید. سپس داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دسته بندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، تیم های مجازی پژوهشی(مضمون فراگیر) دارای اهداف، راهبرد، الزامات، جو منفی مشارکت و کارکرد (مضامین سازماندهنده) هستند که هر یک دارای ابعاد گوناگونی(مضامین پایه) هستند
_||_