الگوی گذار مدارس موفق به سوی مدارس ماندگار
الموضوعات :
زهره شکیبایی
1
(دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.)
قاسم شورمیج
2
(دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران)
فریمان ابراهیم زاده
3
(استادیار گروه علوم تربیتی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدارس موفق, مدارس ماندگار, گذار به مدارس ماندگار,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: یکی از مهمترین عوامل پیشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است و تجربه نشان داده است که جامعهای پیشرفته است که سیستم آموزشی پیشرفته و مترقی داشته باشد. هدف تمامی نظامهای آموزشی، برپا کردن مدارس موفق و با کیفیت است که در گذر زمان باقی بمانند و تبدیل به مدارسی با تجربه و ماندگار شوند. مدارس ماندگار محصول مجموعهای از پارامترهای داخلی و خارجی در مدارس هستند و کیفیت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی نظام مدرسه است. از این هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه و شاخصهای گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار و ارائه الگویی کیفی میباشد.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از بُعد هدف، کاربردی و از لحاظ روش، یک پژوهش ترکیبی (آمیخته) میباشد. در این پژوهش ابتدا با استفاده مبانی نظری، شاخص و مولفههای گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار استخراج گردید و به روش دلفی 13 مولفه و 132 شاخص مورد اجماع خبرگان قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش مدیران و آموزگاران مدارس ماندگار و مدارس موفق، مدیران و پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش هستند که دادههای مورد نیاز با پرسش نامهای محقق ساختهای از بین 386 به عنوان نمونه آماری جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS استفاده شده است.
یافتهها: مولفههای اصول و روشهای آموزشی، فرهنگ و جامعه، ویژگیهای مدیر، معماری و ساختمان و تجهیزات، محتوای آموزشی، ویژگیهای معلمان، روشهای مدارس ماندگار و دولت و حاکمیت، اهداف مدارس ماندگار، روابط انسانی و مشارکت، خانواده، ویژگیهای دانش آموزان و مولفه سازمان و مدیریت به ترتیب سیزده مولفه تاثیر گذار در الگوی گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار هستند.
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش برای اولین بار به شناسایی مؤلفههای شاخصها و مؤلفههای گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار برای یک سازمان آموزشی و مدارس موفق پرداخته است و یک الگو علمی و مستند برای مدارس موفق است که با استفاده از خطوط کلی ارائه شده، گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار را تسهیل گردد.
_||_