تدوین راهبردهای توسعه آموزش پیش دبستانی در مناطق کمتر توسعه یافته(مورد مطالعه: آموزش و پرورش عشایر استان چهارمحال و بختیاری)
الموضوعات :
یعقوب رحیمی پردنجانی
1
,
مریم شفیعی سروستانی
2
,
مهدی محمدی
3
1 - دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران
2 - استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی درسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - دانشیار بخش مدیریت و برنامه ریزی درسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
تاريخ الإرسال : 20 الجمعة , شعبان, 1442
تاريخ التأكيد : 06 السبت , رجب, 1444
تاريخ الإصدار : 29 الإثنين , رجب, 1444
الکلمات المفتاحية:
محرومیت,
آموزش پیشدبستانی,
آموزش و پرورش عشایر,
برنامه راهبردی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش تدوین راهبردهای توسعه پیش دبستانی مناطق عشایری استان چهارمحال و بختیاری بود. روش تحقیق از نوع مطالعه موردی کیفی است..
روش شناسی پژوهش: جامعه آماری شامل 35 نفر از مسئولان گروه آموزش پیش دبستانی ادره کل آموزش و پرورش، مدیران، معاونان و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای عشایرنشین، راهبران آموزشی، مدیران مجتمع های آموزشی و دکتر معلمان شاغل در اداره آموزش و پرورش عشایر استان تشکیل میدادند که به علت محدود بودن جامعه آماری به صورت کل شمار انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانهای، مرور ادبیات، مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. فهرست نهایی شده دادهها پس از تایید درجلسات شورای راهبردی در قالب یک پرسش نامه محقق ساخته که روایی آن توسط چند متخصص و پایایی از روش آلفا کرونباخ با ضریب 88/ تآیید شده بود؛ در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. برای تجزیه تحلیل داده ها آزمون فریدمن و بحث و تبادل نظر گروهی استفاده شد. با توجه به نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (2.38) و ارزیابی عوامل خارجی (2.74) می باشد..
یافته ها: مشخص شد که جایگاه راهبردی آموزش پیش دبستانی در مناطق عشایر بختیاری در منطقه WOمیباشد، که مبین توجه به فرصتهای پیش روی مناطق عشایری برای از بین بردن ضعفهای موجود است
بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که همسو با ویژگیهای جامعه شناختی عشایر که از ابتدایی ترین و غنی ترین شکل و شیوه زندگی است؛ بایستی مولفه ساختار مدیریت شامل: تصمیم گیری، منایع انسانی، برنامه های درسی و آموزشی، منابع مالی و مادی و فناوری به شکل موثر، ساختاری خاص و بومی به خود بگیرند تا بسیاری از فرصتها برحسب بافت و نمای فرهنگی موجود به برطرف کردن نقایص در حوزه آموزش پیش دبستانی در عشایر منجر شود.
المصادر:
Ahmadian Jelodari, M., Alam, Sh., Nozari, Vi. (2019). Explaining the strategies for the development of student-teacher sports in order to improve the body and mind in the General Department of Physical Education of Farhangian University. Journal of Mashhad University of Medical Sciences. Year 62.Page 755-766. [in persian]
Bagheri, O. (2020). Develop and prioritize the strategies of Shahrekord Education Department based on SWOT model. The first conference on applied research in the process of education[in persian].
Bagherian Fard, M. Javadianpour, M, Dehaghani, M. (2015). Explaining the strategic position of teacher education in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces using Swot analysis. Strategic Management Studies, Year 21, No. 59, page. 23-37[in persian]
Batagarawa, M. N., & Tsagem, S. Y. (2017). Revitalizing Nomadic Education for Sustainable Development in Nigeria through Counselling Strategies.
Bazerloo, S,. A. (2017). Preschool education in nomadic areas. The growth of preschool education. Volume 8, issue 3,page32-54 [in persian]
Ezzati, S, (2008). Nomadic education and globalization. The nomadic education office of the country in cooperation with the education department of Chaharmahal and Bakhtiari province. Shahr e Kord[in persian]
Fal Soleiman, M, Hajipour, M, (2011), Assessing the potentials and limitations of tourism development in Takab city and its role in sustainable rural development, the second national conference on sustainable rural development, Hamadan[in persian]
Fazli, R, Seif, , A; Kiamanesh, A. (2009). Designing a model for improving the quality of education for girls in less developed areas and evaluating its effectiveness. Quarterly Journal of Educational Innovations, Volume. 32, issue 8[in persian],
Goodarzi, M,. Farahani, A,. Goodarzi, M, (2012). Designing and developing a sports development strategy for Payame Noor University. Research in academic sports. Pages 117-13[in persian]
Habibi, P,. and Ahmadi Qaracheh, A, M. (2011). Global Patterns of Preschool Education. Tehran: Soroush Publications [in persian]
Hemadi, H,. Faghihi, A., Sabqi, M, Nateghi, F. (2018). Investigation and analysis of various models of education for bilingual students, research in educational systems, especially for spring[in persian]
Hosseini, T; Masbur, J. and Mehrabadi, Z. (2008). Challenges and solutions on the development of nomadic education. The nomadic education office of the country in cooperation with the education department of Chaharmahal and Bakhtiari province. Shahr e Kord[in persian]
Marashian, S, H., Ali Doust Ghahfarkhi, I. (2018). Strategic development of Khuzestan chlorination and youth department (sports department). Physiological research and management in sports, Volume 10, Number 4, pp. 45-66[in persian]
Meyer, A., Geary, E., Heath, D., Hiratsuka, V., Salvador, M Sanchez, J., & Whitesell, N. (2018). Approaches to the evaluation of cultural adaptations of home visiting in tribal communities. Infant mental health journal, 39(3), 347-357.
Mohammadi, N., Master, M,. (2016). Investigating the effect of educational approaches on social skills of preschool children. Education Quarterly No. 129. PP.134-145[in persian]
Rahimi Pordanjani, Y. (2016). Identify the educational needs of nomadic preschoolers and compare it with the national curriculum document. Master Thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University.
Talebzadeh Nobarian, M. (2005). Principles of planning preschool education. First Edition. University Jihad, Tehran Branch. Tehran.
Tari, S, Khosravi Zadeh, E, Shahmansouri, E, (2020). Environmental analysis and development of wrestling sports development strategies (Case study: Lorestan Province Wrestling Board). Journal of Sponsorship, Sports Management and Marketing, Volume 1, Number 1,PP 42- 54[in persian]
Textbook Compilation and planning office, preschool group (2011). A guide to preschool programs and educational activities. Sixth Edition, School Publications.
Yazd Khasti, A. (2012). The role of preschool centers in the all-round development of children. Link Magazine. 2 (1),PP 45-56[in persian]
Zarei, Y, (2017). Analysis of educational inequalities in the regional dimension (Case study: cities of Hormozgan province). Hormozganov Cultural Research Journal No. 14, pp. 80-96[in persian]
_||_