نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در رابطه بین جهت گیری هدف تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهر اقلید
الموضوعات :
نسیمه صالحی
1
,
عباس قلتاش
2
,
مرضیه طهماسبی
3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد،گروه علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2 - دانشیارگروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزشی، واحد کازروی، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرسودگی تحصیلی, درگیری تحصیلی, جهت گیری هدف تحصیلی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: یکی از عوامل تأثیرگذار بر آموزش که کمتر مورد توجه قرار گرفته است فرسودگی است که از آن با عنوان فرسودگی تحصیلی نام برده می شود و می تواند یکی از عوامل مخل آموزش باشد. اصطلاح فرسودگی را نخستین بار فریدونبرگر این گونه تعریف می کند: "شکست خوردن، فرسوده شدن یا خسته شدن بوسیله صرف انرژی، قدرت یا منابع زیاد. هدف اصلی از این پِژوهش این است که نقش واسطه ای بین اثر فرسودگی تحصیلی که منجر به مشکلات روانی - عاطفی و به خصوص عدم کفایت علمی و عملی در رشته تحصیلی می شود، در رابطه با جهت گیری هدف تحصیلی را بررسی کند. روش شناسی پژوهش: به منظور انتخاب گروه نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چند مرحله ای بدین شکل که از بین مدارس متوسطه دوم شهر اقلید تعداد 2 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد سپس از هر مدرسه دو کلاس انتخاب شدکه مجموعا 120 نفر دانش آموز حجم نمونه را تشکیل دادند. در جمع آوری داده های پژوهش از دو روش کتابخانه ای(اینترنت، کتب، مقالات، پایان نامه ها و گزارشات) و میدانی(ابزار پرسشنامه) استفاده شده است. یافته ها: از نتایج آزمون تحلیل رگرسیون در مرحله دوم جدول6 -(01/0>p 81/99=(117،2F() میتوان استنباط کرد که بین متغیرهای پیشبین (جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری تحصیلی) و متغیر ملاک (فرسودگی تحصیلی) رابطه خطی معنیدار وجود دارد و با توجه به سطح معناداری بتا و مجذور ضریب همبستگی چندگانه که برابر با 63/0 است ، متوجه می شویم که حدود شصت و سه درصد واریانس فرسودگی تحصیلی توسط جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری تحصیلی قابل پیشبینی است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته ها و رابطه بین جهت گیری هدف با درگیری تحصیلی، متنوع کردن تکالیف جهت مساعدت به دانشجویان و گرایش آنان به هدف تسلط می توان پیشنهاد دیگری در این راستا باشد ویژگی این تکالیف این است که چگونه به دانش آموزان معرفی و ارائه می شوند. اگر معلمان و کادر آموزشی بتوانند به دانش آموزان کمک کنند تا ببینند که چگونه تکالیف به زندگی آنها ربط پیدا می کند و محتوای تکالیف برای یادگیری آن ها چقدر سودمند است، از این پذیرش گرایش به هدف تلسلط در دانشجویان تسهیل خواهد شد و در نتیجه درگیری تحصیلی در آنها بالا می رود.
_||_