شناسایی عوامل برنامه درسی چند فرهنگی دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش ایران
الموضوعات :سیدمحمد دورفرد 1 , علاءالدین اعتماداهری 2 , بدیعالزمان مکیآلآقا 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: ایران, برنامهدرسی, چندفرهنگی, متوسطه دوم, آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش شناسایی عوامل برنامهدرسی چندفرهنگی دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش ایران بوده است. که از نظر هدف کاربردی، روش اجرا توصیفی از نوع آمیخته اکتشافی و پیمایشی است. مشارکت کنندگان اول، شامل 9 نفر ازخبرگان و صاحب نظران (استادان عضو هیات علمی دانشگاه با تحصیلات دکتری در رشته برنامهریزی درسی) حداقل دارای 15 سال سابقه بودند که بهصورت هدفمند و تکنیک گلولهبرفی انتخاب شدند و با همان تعداد به اشباع رسیده و تحت مصاحبههای نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. برای اطمینان از روایی مصاحبه از روش مثلثسازی (سه سویهسازی) استفاده گردید. مشارکت کنندگان دوم پژوهش، شامل مدیران و دبیران دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال 1399 حدود 2000 نفر هستند. که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 400 پرسشنامه بین این افراد توزیع و تعداد 386 پرسشنامه دریافت و مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی روایی واگرا، از مقایسهی جذر AVE هر سازه (متغیر) با مقادیر ضرایب همبستگی بین سازهها استفاده شد و ضریب پایایی ترکیبی به دست آمده برای همه مؤلفههای تحقیق بزرگ تر از 70/0 هستند و این موضوع نشان دهنده همبستگی درونی مناسب بین متغیرها برای سنجش مفاهیم مورد نظر بود. روش گردآوری دادهها در جامعه اول بصورت مطالعه کتابخانهای است. کدگذاری دادهها در سه مرحله (باز، محوری و انتخابی) انجام شد و پنجتن از مشارکتکنندگان با تأیید یافتههای پژوهش، روایی و پایایی کدگذاریها را تأیید کردند. و در جامعه دوم پزوهش، تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامهدرسی چندفرهنگی به مؤلفههای «مبانی؛ شرایط علی، «برنامه درسی چندفرهنگی؛ مقوله محوری»، «فعالیتها به عنوان عوامل زمینهای»، «اهداف به عنوان راهبردها»، «روشهای ارزیابی به عنوان شرایط مداخلهگر» و در نهایت «محتوی به عنوان پیامدها» وابسته است. در نهایت نتایج نشان داد که روایی و فرضیات مدل مورد تأئید قرار گرفته است.