شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک
الموضوعات :
زمان باقرزاده وشکی
1
,
اصغر شریفی
2
,
علیرضا چناری
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی ، دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
تاريخ الإرسال : 23 السبت , جمادى الأولى, 1441
تاريخ التأكيد : 05 الأحد , صفر, 1443
تاريخ الإصدار : 15 الإثنين , محرم, 1443
الکلمات المفتاحية:
برنامه درسی,
دوره ابتدایی,
مطالعات اجتماعی,
رویکرد چند فرهنگی,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک بوده است. برای تحقق هدف مذکور، از رویکرد پژوهش کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بوده است که از بین آنها تعداد 14 نفر با استفاده از اصل اشباع به عنوان نمونه انتخاب و با روش هدفمند گزینش شده اند. برای گرد آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است که روایی و پایایی آن با استفاده از روش درون متنی و استفاه از دو کدگذاری بررسی شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با شیوه های کد گذاری باز و محوری و گزینشی بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. نتایح نشان داد که ابعاد و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی شامل 90 مفهوم در30 مقوله انتزاعی تر تبدیل شدند که عبارتند از: شرایط علّی شامل سه مقوله (شناخت فرهنگهای داخلی و خارجی، تعامل میان و درون فرهنگی، یادگیری الگوی زیست چندفرهنگی)، شرایط زمینه ای شامل هشت مقوله (حوزه شناختی فرهنگ و اجتماع، حوزه عاطفی فرهنگ و اجتماع، حوزه رفتاری فرهنگ و اجتماع، مهارتهای فنی، ویژگی های شخصیتی، فرهنگ شناختی، نیمه ساختار یافته، ساختار نیافته)، شرایط مداخله گر شامل هفت مقوله (مکتوب، تصویری و صوتی، مواد غیر رسمی، ساختار یافته، رسمی، نیمه رسمی و غیر رسمی)، راهبردها شامل نه مقوله (الگوهای پردازش اطلاعات، الگوهای یادگیری اجتماعی، الگوهای یادگیری فردی، بر اساس نیازها و علایق و توانمندیهای دانش آموزان، بر اساس تصمیم گیری متولیان آموزشی بویژه معلمان، بر اساس ماهیت، نوع و شکل فعالیتهای آموزشی، کمی، کیفی و آمیخته) و پیامدها شامل سه مقوله (اصلاح و پیشرفت اجتماع، عدالت محوری در تعلیم و تربیت، انسجام و اتحاد همه جانبه) می باشد. نتایج پژوهش حاکی از اهمیت ابعاد و مولفه ها شناخته شده توسط صاحبنظران در طراحی برنامه درسی مطالعات اجتماعی بوده و پیشنهاد می گردد از آنها در بهبود برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس رویکرد چندفرهنگی استفاده شود.
المصادر:
Aghazadeh, Muharram and Fazli, Rafsareh (2005). Multimedia Classroom Training Guide. Tehran: Aig . [in Persian]
Amini, Mohammad (2012). Explanation of Multicultural Curriculum and its Implementation in Iranian Curriculum System, Iranian Curriculum Studies Quarterly, Seventh Year, No. 26,Pp. 11-32. [in Persian]
Daneshifard, Hassan and Islami, December (2011), Developing Organizational Indifference Theory: Applying a Research Strategy to Data Base Theory in Practice, Tehran, Imam Sadegh University, First Edition. [in Persian]
Daneshifard, Hassan & Imami, Seyed Mojtaba (2007), Qualitative Research Strategies: Reflection on Data Theory Theory. Management Thought, Year One, Second Issue, Pp. 69-97 . [in Persian]
Darband, Ali (2000). Sociology of Education, 29th edition, Tehran: Psych. [in Persian]
Demir, N., & Yurdakul, B. (2015). The Examination of the Required Multicultural Education Characteristics in Curriculum Design. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3651-3655.
Demir, S., & Özden, S. (2014). The Evaluation of Multicultural Teaching Design Education Program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4732-4736.
Divandari, Ali. Kermanshah, Ali. Akhali, Amir (2012). Presentation of a branding model for large-scale recreational, residential, tourism and sports projects in Iran with an indigenous approach based on data theory. Journal of Business Research, No. 65, Winter 2012, Pp. 64-27. [in Persian]
Domnwachukwu, S. C. (2010). An Introduction to Multicultural Education from Theory to Practice. Lanham: Rowan & Littlefield Publishing Group, Inc.
Kyun, J., Chung, K., Ryu, S., & Han, A. (2015). Multicultural Education in a Korean Early Childhood Classroom: Based on the Educational Community Perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2036-2039.
Mousseau, J. (2006). Multiculturalism Curriculum Helps Expand Children’s. Future Intellectual Thinking
Rahmani, ozra,. Fghihi, alireza,. Hosseinimehr, ali & Sarmadi, mohammad reza. (2017). Validation Component of Multicultural Education Planning for a Curriculum at Primary School. ournal of New Approaches in Educational Administration, 7, (28), 233-250 .[in Persian]
Sadeghi, Alireza (2011). Designing a Multicultural Curriculum Template for Elementary Teacher Education of the Islamic Republic of Iran. PhD Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University. Tehran. [in Persian]
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Basics of qualitative research. Translated by Mohammadi, Biok, Tehran: Human Science & Cultural Studies Center Publication. [in Persian ]
Taqi Pour Bayer, Ali (2019). Lesson Planning for Elementary Schools in the Third Millennium. Tehran: Ad publication. [in Persian]
Vafaie, Reza (2014). Investigating the Components of Multicultural Education in Theoretical Secondary Textbooks in 2013-2014. M.Sc., Faculty of Humanities, Shahed University. Tehran. [in Persian]
_||_