طراحی الگوی استقرار سازمان یادگیرنده با تاکید بر رهبری دانش و سطوح یادگیری در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با رویکرد آمیخته
الموضوعات :رضا بیجاری 1 , علیرضا منظری توکلی 2 , سمانه مهدیزاده 3 , سنجر سلاجقه 4
1 - دانشجوی دکتری، رشته مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2 - دانشیار ، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی ،واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران.
4 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی ،واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران.
الکلمات المفتاحية: سازمان یادگیرنده, رهبری دانش, سطوح یادگیری, سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس کشور,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی استقرار سازمان یادگیرنده با تاکید بر رهبری دانش و سطوح یادگیری در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با رویکرد آمیخته صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مولفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل تم و با استفاده از نرم افزار مکسکیودا استفاده شد. در ادامه جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. مشارکتکنندگان در این بخش شامل 340 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بودند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه مبتنی بر یافتههای بخش کیفی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کمی به وسیله نرمافزار اموس انجام شد. نتایج بخش کیفی نشان داد عوامل مرتبط با یادگیری با سه مقوله اصلی ویژگیهای سازمان یادگیرنده، ابعاد سازمان یادگیرنده و عوامل محیطی شناسایی شد. سطوح یادگیری مشتمل بر سه مقوله اصلی فردی، گروهی و سازمانی است. رهبری دانش شامل سه مقوله اصلی رهبری، مشارکت و ادغام دانش و نوآوری است. در نهایت سازمان یادگیرنده دارای 5 مقوله اصلی قابلیتهای شخصی، آرمان مشترک، تفکر سیستمی، الگوهای ذهنی و یادگیری جمعی است. در بخش کمی مشخص شد مدل عوامل مرتبط با سازمان یادگیرنده مبتنی بر رهبری دانش و سطوح یادگیری در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از برازش خوبی برخوردار است.
_||_