ارایه مدل علی برای بهزیستی تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی، تاب آوری تحصیلی واشتیاق تحصیلی
الموضوعات :نجمه شامخی 1 , مریم کورش نیا 2 , مجید برزگر 3 , نادره سهرابی 4
1 - مربی ، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه
2 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
4 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: بهزیستی تحصیلی, اشتیاق تحصیلی, تاب آوری تحصیلی, حمایت تحصیلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظوربررسی نقش واسطهگری تابآوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در رابطهی
بین حمایت تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی بر روی 540 نفراز دانش آموزان دختر و پسر دوره
متوسطه شهر شیرازدر سال تحصیلی (1401- 1400) ا نجام گرفت . اعضای نمونه با استفاده از
روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاسهای حمایت تحصیلی (ساندز و
پلانکت، 2005)، تابآوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران،
2004) و بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند.پس از جمع آوری داده
ها ،ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس ، انجام گرفت. نتایج
تحلیل هاداده ها نشان دادکه تابآوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی نقش
واسطه گری معناداری دارد. اشتیاق تحصیلی بین رابطه تاب آوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش
واسطه گری معناداری دارد. همچنین تابآوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی به ترتیب بین حمایت
تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطه گری معناداری دارند. این یافته ها بدان معناست که حمایت
تحصیلی دانشآموزان را درجهت کسب تابآوری تحصیلی و انعطافپذیری در مقابل مشکلات و
چالشهای تحصیلی آماده میسازد و پس از کسب این مولفه روانشناختی شخص مشتاقانه و درگیرانه
نسبت به تحصیل و یادگیری عمل میکند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه مینماید.