شناسایی مضامین رهبری برنامهدرسی در سیستم آموزش و پرورش: یک مطالعه پدیدارشناسانه
الموضوعات :
صمد ایزدی
1
,
میمنت عابدینی بلترک
2
,
مبین حاجیان هیکوئی
3
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
تاريخ الإرسال : 29 الإثنين , محرم, 1443
تاريخ التأكيد : 29 الإثنين , شوال, 1443
تاريخ الإصدار : 27 الأحد , ربيع الأول, 1444
الکلمات المفتاحية:
ببرنامهدرسی. رهبری برنامهدرسی . مدیر,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: رهبری برنامهدرسی، هدایت ذی نفعان مدرسه به سمت هدفهای آشکارِ در نظر گرفته شده برای دانشآموزان بر اساس استانداردهای برنامهدرسی ملی است که در سیستم آموزشی ایران حائز اهمیت میباشد لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی مضامین رهبری برنامهدرسی در سیستم آموزش و پرورش بوده است.
روش شناسی پژوهش: طرح پژوهش حاضر، کیفی و روش مورد استفاده مطالعه موردی میباشد. مشارکت کنندگان شامل مدیران مدارس دولتی شهرستان ساری بودند. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر به اشباع نظری رسید. اعتبار و روایی پژوهش بر اساس اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید بررسی و تأیید گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش حاضر، تحلیل مضمون( فراگیر، سازماندهنده و پایه) بود که با استفاده از نرم افزار MAXQDA نسخه 2020 ، طبقه بندی شد.
یافته ها: نتایج بهدست آمده در قالب یک مضمون فراگیر( رهبری برنامهدرسی)، 4 مضمون سازماندهنده( اجرای برنامهدرسی، تدوین و بازنگری برنامهدرسی، ارزشیابی برنامهدرسی و ارتقای جو آموزشی) و 37 مضمون پایه استخراج گردید.
المصادر:
Abedini baltork,M .(2015).Explaining the characteristics of a constructivist curriculum in higher education and deter
mining its realization in postgraduate courses at Shiraz University of Medical Sciences. Isfahan: University of Isfahan. .[in persian]
Alagheband, A. (2013). Basic of educational management (sixth edition). Tehran: Nashr Ravan. . [in persion]
Avizhgan, M; Mirshah Jafari,E; Nasr,A.R; Changiz,T.(2018). Curriculum leadership in postgraduate. Esfahan: University of Esfahan. . [in persion]
Bazargan, A. (2019). Educational Evaluation (third edition). Tehran: SAMT. .[in persion]
Beiramipour, A (2011). Investigation of Descriptive Qualitative Evaluation Plan in Primary Schools of Iran and Providing Theoretical Framework for its Proper Implementation. (PhD Thesis: Curriculum Planning). University of Isfahan, Isfahan. . [in persian]
Fathi Vajargah, K.(2016). Basic principles and concepts in the curriculum planning. Tehran: Elm Ostadan. . [in persion]
.Gall, M; Borg, W & Gall, J et al. (2007). Quantitative and qualitative research method in educational sciences and psychology. Translated by: Ahmad Reza Nasr et al, Tehran: The Samt and Shahid Beheshti. . [in persian]
Glatthorn, a. a., boschee, f., & whitehead, b. m. (2005). Curriculum leadership: strategies for (fifth edition) development and implementation. SAGE Publication, Inc.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
Jafarian, F; Tahmasbi, F; Jafari Shurestani, M; Amini, S; Bahrami, M; Masumian, M et al. (2017). School management excellence. Tehran: Monadi Tarbiat. . [in persion]
Jun Hao, Dr. Rashad Yazdanifard, M. (2015). How Effective Leadership can Facilitate Change in Organizations through Improvement and Innovation. Global Journal Of Management And Business Research,10, 1-5
Lunenburg, F. C. ; Ornstein, A. C. (2011). Analysis and teaching improvement. Tranlation by Sharif, M. (2011). Esfahan: Jahad Daneshgahi. . [in persion]
Maleki, H ;Salmani, B ; Abbaspour, A ;Hakimzadeh, R ;Amirteymouri. . M.T (2018). A Model for curriculum Leadership in the primary Education of Iran. Journal of curriculum studies, Volume 13, Issue 48 Pages 5-38. . [in persion]
Mulford, B. (2003). School leaders: challenging roles and impact on teacher and school effectiveness. Faculty of education (University of Tasmania).
organization for educational research and planning. (2019). Action guide of school special program. Tehran: Textbook Publishing and Printing Company. . [in persion]
Papademetriou, C. (2012). Leadership impact on elementary school’s effectiveness and improvement. In Proceedings of European Conference of Management Leadership and Governance (ECMLG), Osaka (pp. 317-326).
Salehi, Z . (2018). Investigation the role of university education department leaders in curriculum leadership. M.A thesis : university of Mazandaran. . [in persion]
Sheykh mohammadi, Z ;Khalkhali, A .(2018). Lived experience of high school principals from curriculum leadership. Journal of School Administration, volume 6, Issue 1, Pages 22-42. . [in persion]
Shuayb, M., & O’donnel, S. H. A. R. O. N. (2012). Aims and values in primary education: England and other countries. In The Cambridge Primary Review Research Surveys (pp. 326-360). Routledge.
Tăusan, L. (2013). “Education For All”–A Dimension of Education in the 3rd Millennium. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 82, 319-324.
_||_