بررسی رابطه عزت نفس و تعهد سازمانی با توجه به نقش تعدیل گری حس همدلی کارکنان(مورد مطالعه: سازمان فنی و حرفهای استان اصفهان)
الموضوعات :
مریم احمدی زهرانی
1
(استادیار گروه مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد)
محمدرضا برات
2
(دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.)
الکلمات المفتاحية: تعهد سازمانی, عزت نفس, حس همدلی, سازمان فنی و حرفهای,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه عزت نفس و تعهد سازمانی با توجه به متغیر تعدیلگر حس همدلی کارکنان سازمان فنی و حرفهای استان اصفهان انجام شد. روش شناسی: روش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری همه کارکنان سازمان فنی و حرفهای استان اصفهان بودند که در نیمه دوم 1396 به تعداد 652 نفر گزارش گردید. حجم نمونهی بر اساس جدول مورگان به تعداد 242 انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها به ترتیب پرسشنامههای استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) با 24 گویه، عزت نفس آیزنک (1976) با 30 گویه، حس همدلی، بارون – کوهن (2003) با 24 گویه، بود. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پایایی پرسشنامهها در ویژگیهای تعهد سازمانی، عزت نفس و حس همدلی بیشتر از 7/0 که نشان از مناسب ابزار اندازهگیری تحقیق بود. دادهها با نرم افزار SPSS24 از طریق سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین متغیرهای عزت نفس و تعهد سازمانی همبستگی معنیداری وجود دارد (05/0>P) و متغیر حس همدلی میتواند بین متغیرهای عزت نفس و تعهد سازمانی نقش تعدیلگر ایفا کند (05/0>P). تفاوت معنیداری در گروههای سنی پاسخدهنده به سوالات پرسشنامههای پژوهش در تعهد سازمانی وجود دارد (05/0>P). ولی در دو متغیر حس همدلی و عزت نفس تفاوت معنیداری در پاسخدهی هیچ یک از گروههای سنی کارکنان سازمان فنی و حرفهای استان اصفهان وجود ندارد. تفاوت معنیداری بین نظرات پاسخگویان زن و مرد در میزان تعهد سازمانی وجود دارد (05/0>P). ولی در متغیرهای عزت نفس و حس همدلی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0>P). تفاوت معنیداری در نمرات حس همدلی گروههای تحصیلی متفاوت در کارکنان سازمان فنی و حرفهای استان اصفهان وجود دارد (05/0>P). تفاوت معنیداری در پاسخدهی هیچ یک از گروههای پاسخگو با سابقههای شغلی متفاوت در متغیرهای تعهد سازمانی، عزت نفس و حس همدلی در کارکنان سازمان فنی و حرفهای استان اصفهان وجود ندارد (05/0>P). نتیجه گیری: رابطه بین عزت نفس و تعهد سازمانی با درنظر گرفتن نقش تعدیل گر حس همدلی کارکنان تایید شد.
Psychology 33, 307–316.
Quotient Scale. Psychiatry Investigation, 7(1), 24–30.
empathy: Reliability and validity of the Empathy Quotient. Psychological Medicine, 34,
911-919.
Research Article Poetics, 54, 14-24.
Smith, R., and Weil, L. (2006). Development of short forms of the empathy quotient (eqshort) and the systemizing quotient (sq-short). Personality and Individual Differences,
41:929–940.
Milioni.M, Caprara.G.V. (2013). Academic achievement: The unique contribution of self-efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence, personality traits, and self-esteem. Learning and Individual Differences, 23, 158-162.
_||_