طراحی الگوی توسعه شایستگی پژوهشی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران
الموضوعات :
سمیه طولابی فرد
1
,
نادر برزگر
2
,
سعید علیزاده
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی. دانشکده مدیریت. واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
2 - مدیریت آموزشی. دانشگاه ازاد اسلامی. واحد اسلامشهر،تهران، ایران. مدیر گروه علوم تربیتی
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران.
تاريخ الإرسال : 11 الأربعاء , جمادى الأولى, 1443
تاريخ التأكيد : 07 الإثنين , ذو القعدة, 1443
تاريخ الإصدار : 07 الأربعاء , صفر, 1445
الکلمات المفتاحية:
معلمان,
آموزش و پرورش,
پژوهش,
شایستگی های پژوهشی,
ملخص المقالة :
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه شایستگی پژوهشی معلمان آموزش و پرورش با محوریت شهر تهران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی و کمی (روش آمیخته) بوده است.
روششناسی: جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه متخصصان و اساتید حوزه علوم تربیتی و مدیران ارشد آموزش و پرورش تا اشباع نظری به تعداد 17 نفر و جامعه آماری بخش کمی جامعه بزرگ معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال 1400 میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 384 نفر بر اساس مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز انتخابشدهاند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن بدست آمد. جهت تجزیهو تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از آمار توصیفی، آمار استنباطی شامل آزمون های کلموگروف- اسمیرنف و تحلیل عامل تأییدی استفادهشده است.
یافتهها: براساس مطالعات نظری انجامشده و دستهبندی نظرات در مرحله کیفی 133 شاخص شناسایی که پس از مصاحبههای نیمه ساختاریافته در مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی 6 بعد، 20 مؤلفه و 111 شاخص نهایی و سپس براساس آنها، پرسشنامه پژوهش طراحیشده است.
بحث و نتیجهگیری: پس از تحلیل نهایی، شش بعد شایستگیهای ذهنی، شایستگیهای شخصیتی، شایستگیهای میان فردی، شایستگیهای ارزشی- نگرشی، شایستگیهای اخلاقی و شایستگیهای حرفهای- تخصصی و برخی از مؤلفههای آن شامل مهارتهای ادراکی و تأملی، تصمیمگیری و حل مسئله، اعتماد به نفس، تعامل مؤثر، کار تیمی و شبکهسازی، تلاش و پشتکار، تقوا و بصیرت دینی، مدیریت و رهبری پژوهشی، مهارتهای دانشی و ... شناساییشدهاند.
المصادر:
Abdullahi Gol, Tahereh. (2015). The Role of Applying Genuine Assessment in the Success Rate of Research Methodology Course in Achieving Research Competencies, Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Educational Sciences and Psychology. (In Persian).
Anderson, Elaine. (2004). Alberta. Focus on research: a guide to developing students’ research skills.
Barzegar, Nader; Salmani Kazarji, Ali; Fallahpour, Abbas. (2020). Organizational Training Standards, Tehran, Iran Industrial Training and Research Center Publications. (In Persian).
Coburn, C. E; Talbert, J. E. (2006). Conceptions of evidence use in school districts: Mapping the terrain. American Journal of Education, 112(4), 469e495.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th Ed). Boston: Pearson Education, Inc.
Draganidis, F; Mentzas, G. (2006). Competency based management: A review of systems and approaches. Information management & computer security, No 14, 51-61.
Ilnar, F Yarullin; Natalia Aleksandrovna Bushmeleva, Ivan I. Tsyrkun. (2015). The Research Competence Development of Students Trained In Mathematical Direction, International Electronic Journal of Mathematics Education, 2015 - Volume 10 Issue 3, pp. 137-146.
Farley-Ripple, E. N. Raffel, J.A. and Welch, J.C. (2012). Administrator career paths and decision processes, Journal of ducational Administration, 50(6), 788-816.
Joram M, Nigussie, Helen. Mwacharo, Osama. Sarah, Agaba. Morris, Mekasha, Yoseph. Kebede, Kefelegn et al. (2019): Genetic diversity and matrilineal genetic origin of fat-rumped sheep in Ethiopia. In: Tropical animal health and production 51 (6), S. 1393–1404. DOI: 10.1007/s11250-019-01827-z.
Morais, A. Neves, I. & Afonso, M. (2005). Teacher training processes and teachers’ competence – Asociological study in the primary school. Teaching and Teacher Education, 4(21), 415-437.
Natalyan, Khana; Sholpan Zh; Kolumbayevaa; Raissa K; Karsybayevab, Roza A; Nabuovab, Manshuk B. Kurmanbekovaa, and Aigul Dzh. Syzdykbayevab aKazakh National Pedagogical University named after Abai, Almaty, KAZAKHSTAN; bKazakh. (2016). State Women’s Teacher Training University, Almaty, KAZAKHSTAN, INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL & SCIENCE EDUCATION, VOL. 11, NO. 18, 12299-12316.
Nudzor, H. p. (2009). A critical commently on combined methods approach to researching educational and social issues. Issues in educational research, 10(2).
Pittman, L. D, & Richmond, A. (2011). University Belonging, Friendship Quality, and Psychological Adjustment during the Transition to College. Journal of Experimental Education, 76 (2): 343 – 361.
Rahmanpour, Mohammad; Nasr Isfahani, Ahmad Reza. (2013). Methodology of internal and external research related to the field of curriculum in higher education, bi-quarterly theory and practice in the curriculum, first year, number 2, autumn and winter, 148-125. (In Persian).
Saki, Reza. (2013). Teachers' knowledge about research and their need for research training. Journal of Education and Learning Research, Shahed University, 20th year, No. 3, autumn and winter. (In Persian).
Sang, L. C. (2008). Examining human resource competencies and their relationship to the success factors of HR profession. J. Serv. Sci. &Management, 1, 259-265.
Schaik, P. van, Jeske, D. Onibokun, J. Coventry, L. Jansen, J. & Kusev, P. (2018). Risk perceptions of cyber-security and precautionary behaviour. Computers in Human Behavior, 75, 547-559. doi:10.1016/j.chb.2017.05.038.
Seraji, Farhad. Attaran, Mohammad. (2010). Research Methodology of E-Learning: Comparison of Internal and External Research, Quarterly Journal of Educational Innovation, No. 36, pp. 76-50. (In Persian).
Shabani, Hassan. (2018). Advanced teaching method (teaching thinking skills and strategies), 11th edition, Tehran, Samat Publications. (In Persian).
Wille gems a. V, Consuegra. a, Struyven b. K, Engels. N. (2017). Teachers and pre-service teachers as partners in collaborative teacher research: A systematic literature review. Teaching and Teacher Education. No 64, 230-245.
_||_