تدوین الگوی مدیریت سوءرفتار دانشآموزان مدارس متوسطه اول
الموضوعات :فردین عبداللهی 1 , بهزاد نادرنژاد 2 , فردین باتمانی 3
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل مدیریت سوءرفتار, مقتدر, تسهیل گر, تخصصی, سبکهای تدریس تعاملی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین مدل مدیریت سوءرفتار دانش آموزان متوسطه اول و سپس شناسایی مناسب ترین الگوی سبک تدریس همسو با راهبردها و مدیریت بهینه سوءرفتار بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی و به روش کیفی-کمی و از روش داده بنیاد و مدل کرسول جهت بررسی دادههای کیفی و از تحلیل عاملی تأییدی در بخش کمی استفاده گردید. مشارکتکنندگان، معلمان مدارس متوسطه اول شهرستان سنندج بودند که در بخش کیفی از بین آنان 18 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی از بین 1100 نفر جامعه آماری، تعداد 204 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه عمیق، 154 شاخص مدیریت سوءرفتار به دست آمد که درنهایت 43 مقوله فرعی و 31 مقوله محوری و 5 مقوله فراگیر ترسیم شد. بر این اساس مدل مفهومی مؤلفهها و ابعاد راهبردی مدیریت سوءرفتار دانش آموزان طراحی شد. در بخش کمی با توزیع پرسشنامه محقق ساخته دارای روایی مناسب و پایایی 78/0 و درنهایت از نرمافزار spss و Amos برای انجام تحلیل عاملی تأییدی و برازش مدل راهبردهای مؤثر بر مدیریت سوءرفتار استفاده گردید. جهت بررسی اعتبار مؤلفههای مدل از ارزیابی شاخص نسبت محتوایی CVR استفاده شد. نمره این شاخص 76/0 بود که روایی محتوایی بالایی را نشان میدهد. یافته ها: از مؤلفههای بهدستآمده از مدل عوامل راهبردی مؤثر بر مدیریت سوءرفتار در کل 10 مؤلفه و 4 بعد سبک تدریس به دست آمد شامل: الف: مؤلفههای رفاقت مداری، مددجویی و تعامل با خانواده و تعاملگرایی در قالب سبک تدریس تعاملی و رفاقت گرا. ب. تنبیه مداری، مدیریت فشار همسالان و ضابطه مداری در قالب سبک تدریس اقتدارگرا. ج. تسهیل گری و نادیده انگاری در قالب سبک تسهیل گرا. د: تخصص مداری در قالب سبک تدریس تخصصی. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری نشان داد مدل عوامل راهبردی مؤثر در مدیریت سوءرفتار دانشآموز از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه کاربردی این پژوهش، تدوین الگوی مدیریت سوءرفتار برای استفاده معلم با شناسایی سبک تدریس تعاملی و رفاقت گرا بود.
Abdolmaleki, S., Maleki, H., & Farjadmand, L. (2019). Factors affecting effective teaching teachers. Training & Learning Researches, 16(1), 123-135. ]in persian[
Ahmadi, S. A., Rajaipour, S., & Mohammadi, S. (2017). Disciplinary problems of students and presenting an appropriate disciplinary model in girls' primary schools in Shahreza. Research in curriculum planning. 21 (16), 115-138. ]in persian[
Akbia, A. (2009). Investigating the Rate and Factors Affecting Aggression of Male High School Students in Mashhad. M.Sc. in Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad. ]in persian[
Asgharzadeh, N. (2017). Investigating the effective factors in the internationalization of Iranian higher education with emphasis on the language of science education in universities. Phd dissertation, Shahid Beheshti University. ]in persian[
Cabraoglu, N., & Altinel, Z. (2019). misbihaviuor in efl classes:teachers and students’ perspectives. Department of English Language Teaching, 19(2), 99-119.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (4th ed). Boston, Pearson.
Dabirzadeh, Sh., Saeedian, N & Salehi, Sh. (2020). Conceptual Modeling of Effective Classroom Management Experiences in Medical Sciences. Journal of New Approaches in Educational Administrations. 11(46), 21-46. ]in persian[
Dadmir, A., Nastizai, N., & Pourghaz, A. (2016). The relationship between classroom management and academic procrastination of graduate students. Medical Education Development, 9 (23), 10-19. ]in persian[
Dalgic, G., & Bayhan, G. (2014). A Meta-Analysis: Student Misbehaviors That Affect Classroom Management. Journal of Educational Sciences, 9(2), 101-116.
Ghorbani, A., & Jomenia, S. (2018). The Role of Social Factors (Family, School, Peer Group) in Socialization of Students in Golestan Province. Applied Sociology, 29 (2), 113-128. ]in persian[
Hasanzadeh, H., & Bahramrezaie, M. (2013). Teaching styles of Faculty Members of Kurdistan University of Medical Sciences for theoretical Lessons. SJKU, 18 (3), 71-77. ]in persian[
Janabi, A; Khodaei, A & Hosseini, M. (2019). Multi grade primary schools classes management in Germi City; pathology and solutions. Journal of New Approaches in Educational Administrations, 10(39), 49-64. ]in persian[
Jinot, L. B. (2017). factors that influnce student behavior in secondary schools. European Journal of Educational and Development Psychology, 5 (5): 27-36.
Kadivar, P. (2015). Educational Psychology. (8th ed). samt. ]in persian[
Kaufman, S., & Sandilos, L. (2018). Improving Students' Relationships with Teachers to Provide Essential Support. American phsycholological association, www.apa.org/education/k12/relationships.aspx
Little, E (2005). Secondary school teachers’perceptions of students’ problem behaviors. Educational Psychology, 25(4), 369-377.
Mahvar, T., Farahani, M., & Ayankhesal, A. (2018). Conflict management strategies in coping with students’ disruptive behaviors in the classroom. Advances in Medical Education & Professionalism. 6(3), 102-114. ]in persian[
Menikdiwela, r. k. (2020). Student Misbehavior: An Exploratory Study Based on Sri Lankan Teachers’ Perceptions. Journal of Education and Practice, 11(17), 103- 113.
Mesrabadi, J. (2014). The Role of Teachers' Teaching Styles on the Level of Student Discipline, New Approach in Educational Management, 6(2), 55-72. ]in persian[
Moon, J., Webster, C., & Herring, J. (2020). Relationships Between Systematically Observed Movement Integration and Classroom Management in Elementary Schools. Positive Behavior Interventions, 16(2), 138–159.
Nadarian, J, M; AliMohammadi, R., & Hojati, M. M. (2014). Investigating the Factors Affecting the Discipline of Physical Education Classes in Schools from the Perspective of Physical Education Teachers. Sport Management Studie, 3 (5), ۵۹- ۷۰. ]in persian[
Ozben, H., & Yildırım, R. (2020). Teacher perspectives on classroom management. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 99-113.
Parsonson, B. (2012). Evidence-based Classroom Behaviour Management Strategies , Weaving educational thread, 13(1), 16-23.
Rosaria, M.C. (2011). Pupil Misbehaviour and Classroom Management: the impact of Congruence August. Thesis (PhD), university of Southampton (usa): pagination.
Santrock, Jhon,W.(2011). Educational Psychology. Mc Graw-Hill: Higher Education.
Shafiei. M., Jahani, J., & Rahkhodapoor, A. (2020). Designing a Structural Model for Predicting Students Research Morale based on Teachers’ Teaching Styles and Thinking Style. Research in Teaching, 8(1), 218-241. ]in persian[
Shirbegi, N., Gholami, Kh., & Bastami, M. (2015). Recognize the common disciplinary beliefs of school community members. Bi-Quarterly. Journal of Educational Planning Studies, 4 (7), 105-132. ]in persian[
Simpson, J. N., Hopkins, S., Eakle, C. D., & Rose, C. A. (2020). Implement Today! Behavior Management Strategies to Increase Engagement and Reduce Challenging Behaviors in the Classroom. published online, 29(2), 119-128.
Sueb, R., Hashim, H., Hashim, K., & Izam, M. (2020). Excellent Teachers’ Strategies in Managing Students’ Misbehaviour in the Classroom. Asian Journal of University Education, 16 (1), 46 – 55.
Tondeur, J., Braak, J. V., & Ertmer, P. (2016). Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education. Educational Technology Research and Development, 65(3),555-575.
Shafiei. M., Jahani, J., & Rahkhodapoor, A. (2020). Designing a Structural Model for Predicting Students Research Morale based on Teachers’ Teaching Styles and Thinking Style. Research in Teaching, 8(1), 218-241. ]in persian[
Shirbegi, N., Gholami, Kh., & Bastami, M. (2015). Recognize the common disciplinary beliefs of school community members. Bi-Quarterly. Journal of Educational Planning Studies, 4 (7), 105-132. ]in persian[
Simpson, J. N., Hopkins, S., Eakle, C. D., & Rose, C. A. (2020). Implement Today! Behavior Management Strategies to Increase Engagement and Reduce Challenging Behaviors in the Classroom. published online, 29(2), 119-128.
Sueb, R., Hashim, H., Hashim, K., & Izam, M. (2020). Excellent Teachers’ Strategies in Managing Students’ Misbehaviour in the Classroom. Asian Journal of University Education, 16 (1), 46 – 55.
Tondeur, J., Braak, J. V., & Ertmer, P. (2016). Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education. Educational Technology Research and Development, 65(3),555-575.
_||_