شناسایی ملاکهایی جذب اعضای هیاتعلمی و ارائه راهکارهای مناسب مورد مطالعه: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی
الموضوعات :
سید حسن علوی راد
1
,
فرشته کردستانی
2
,
یلدا دلگشایی
3
,
اسد حجازی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران
الکلمات المفتاحية: جذب, دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی, عضو هیاتعلمی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ملاک های جذب اعضای هیات علمی و ارائه راهکارهای مناسب با تمرکز بر مؤسسات آموزش عالی غیردولتی بود. بنابراین سعی شد از دادههای کیفی و کمی برای نیل به هدف یادشده استفاده شود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد آمیخته به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد؛ ابتدا در مرحله کیفی با استفاده از قانون اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه مورد نظر، از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 16 نفر از اعضای هیئت علمی که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفه های جذب اعضای هیئت علمی شناسایی و دادههای پژوهش با تکنیک تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شد. در بخش کمی برای جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس وسیع تر در بین نمونههایی متشکل از خبرگان (صاحبنظران، متخصصان جذب، اعضای هیاتعلمی و متقاضیان درگیر در فرایند جذب هیئتعلمی) برنامههای جذب اعضای هیئتعلمی که درزمینه یاد شده مطلع محسوب می شدند، توزیع گردید. حجم نمونه انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عامل تأییدی، 300 نفر با بهره گیری از روش طبقه ای متناسب تعیین شد. یافته ها:روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی مشتمل بر سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی می باشد که پس از اشباع نظری خبرگان، الگوی جذب اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی مشتمل بر چهار بعد و 33 مؤلفه و 140 گویه به دست آمد. همچنین در راستای تحلیل های تکمیلی و به منظور اعتبارسنجی الگوی ارائهشده، با نرمافزار Amos و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، داده ها تجزیهوتحلیل شد. تحلیل های مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی الگو را با داده ها مورد حمایت قرار دادند. بحث و نتیجه گیری: باتوجه به یافته های حاصل، این الگوی می تواند، اطلاعات مناسبی برای جذب اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی در اختیار قرار دهد.
_||_