طراحی و اعتباریابی مدل آموزش از دور مبتنی بر موک (MOOCs) در هنرستان-های فنی و کاردانش استان فارس
الموضوعات :مهدی کوثری 1 , مسلم صالحی 2 , مژگان امیریان زاده 3 , رضا زارعی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: فارس, موک, چارچوب مفهومی, هنرستانهای فنی و کاردانش,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل آموزش از راه دور مبتنی بر موک در هنرستانهای فنی و کاردانش استان فارس بود.
روش شناسی پژوهش: . این پژوهش از نوع توسعه ای با طرح آمیخته متوالی اکتشافی بود. بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود و بر اساس آن تعداد 32 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه آموزش و پرورش انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. بخش کمی تحقیق با استفاده از روش توصیفی همبستگی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی مدیران و مسوولین و معلمان مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش استان فارس بودند بر اساس آمار بدست آمده 493 مدرسه در استان فارس تا لحظه انجام پژوهش وجود داشت. به صورت نمونه گیری خوشه ای در ابتدا از بین مدارس 217 مدرسه انتخاب و از هر مدرسه یک نفر معلم به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و مدیران مدارس نیز انتخاب شدند .در مجموع 454 نفر در بخش کمی مشارکت داشتند. ابزار بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط محقق مورد برسی و تائید قرار گرفت.
یافتهها: چار چوب مفهومی آموزشی از راه دور مبتنی بر موک در هنرستان های فنی و کاردانش استان فارس شامل چهار بعد اصلی حمایت مدیران با مولفه های (آگاهی مدیران، تعهد مدیران و پاسخگویی مدیران)، حمایت اسناد بالا دستی با مولفه های (چشم انداز، اصلاح اسناد بالا دستی و سیاستگذاری)، بستر سازی با مولفه های (نیروهای متخصص، باورها، سخت افزار، نرم افزار، کاربر پسندی، پشتیبانی، آموزشی و انگیزه بخشی)، برنامه ریزی با مولفه های (هدف گذاری، تدوین محتوا، ارزشیابی) و اجرا با مولفه های (امکان سنجی، طراحی، بکار گیری، ارزیابی) بود. و در نهایت بخش کمی یافته های بخش کیفی را تائید نمود.