تأثیر خردسازمانی بر اعتماد بین فردی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس با نقش میانجی هوش هیجانی
الموضوعات :عبدالجواد خلیلی 1 , محمدرضا رئیسی 2
1 - گروه مدیریت واحد لامرد دانشگاه ازاد اسلامی لامرد ایران
2 - موسسه آموزش عالی پارس مهر
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, خرد سازمانی, اعتماد بین فردی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف کلی پژوهش تأثیر خرد سازمانی بر اعتماد بینفردی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس با نقش میانجی هوش هیجانی آنها بود.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس به تعداد 1811 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی-خوشه ای و از طریق فرمول کوکران و جدول مورگان، تعداد 317 نفر به-عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد خرد سازمانی براون و گرین (2006)، اعتماد بین فردی مک آلیستر (1998) و هوش هیجانی مایر و سالوی (1995) استفاده شد. که روایی پرسشنامهها مورد تایید بود و توسط روایی محتوا و سازه مورد بررسی قرار گرفت و برای بررسی پایایی از پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پس از توزیع پرسشنامهها و جمعآوری دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و توسط نرم افزارهای Spss و Smart Pls3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نشان داد که خرد سازمانی بر اعتماد بین فردی (0.46) تاثیر دارد؛ خرد سازمانی بر هوش هیجانی (0.79) تأثیر دارد؛ هوش هیجانی بر اعتماد بین فردی (0.33) تأثیر دارد؛ در تأثیر خرد سازمانی بر اعتماد بین فردی متغیر هوش هیجانی نقش میانجی دارد (0.70).
بحث و نتیجهگیری: هوش هیجانی، اثر خرد سازمانی بر اعتماد بین فردی را تقویت میکند
_||_