طراحی مدل فراموشی سازمانی (مطالعه موردی مدیران متوسطه ی اول استان فارس)
الموضوعات :
نسرین آقایی
1
,
مژگان امیریان زاده
2
,
رضا زارعی
3
,
احمدرضا اوجی
4
1 - 'گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران.
2 - هیات علمی دانشگاه آزاد واحد مرودشت
3 - دانشگاه آزاد اسلامی
4 - استادیار پایه ده دکترای برنامه ریزی درسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، فارس، ایران
الکلمات المفتاحية: استان فارس, فراموشی سازمانی, مدیران متوسطه اول,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: فراموشی سازمانی سبب از یاد بردن و حذف دانش ناکارآمد و منسوخ و افزایش ظرفیت برای یادگیری دانش نو در سازمان می شود. پژوهش حاضر، فراموشی سازمانی را در سطح مدیران متوسطه اول استان فارس در قالب طراحی یک مدل ارائه داده است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش طبق سنت پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 21 نفر از مدیران متوسطه اول مدارس استان فارس بودند که با استفاده روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور گزینش شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بر اساس قاعده اشباع نظری بود. تجزیه وتحلیل دادهها بر اساس تحلیل شبکه مضامین آتراید استرلینگ (2001) انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش طی سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و شناسایی مضمون فراگیر در قالب 69 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر شامل: بسترسازی، یادگیری زدایی، جایگزین سازی و جو باز بدست آمد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد از نظر مدیران اول متوسطه مدارس استان فارس با استفاده از این مدل فراموشی سازمانی و کسب دانش جدید، سازمان میتواند با بهرهگیری از مولفههای بسترسازی، یادگیری زدایی و جایگزین سازی، محیطی پویا و نوآورانه را برای فراموشی سازمانی و کسب دانش جدید فراهم آورده و به پیشرفت و رشد مداوم سازمان کمک کند.
